Dette er et skikkelig mareritt syn når du kommer rundt svingen i en rallybil. Bilde fra TV Media/Sveinung Bieltvedt.
Dette er et skikkelig mareritt syn når du kommer rundt svingen i en rallybil. Bilde fra TV Media/Sveinung Bieltvedt.

Her treffer han elgen i 150 km/t

Sveinung Bieltvedt kom rundt svingen - og opplevde det store marerittet.

- Jeg fikk jo litt sjokk da det plutselig løp to elger ut i veien, forteller rallyfører Sveinung Bieltvedt fra Kråkstad.

Det var under årets utgave av Rally Sørland, en NM-runde i rally, at ulykken var ute.

I sin Subaru Impreza WRX Sti kommer Bieltvedt i stor hastighet gjennom en slak venstresving. Sikten er dårlig på grunn tett vegetasjon i innersving. Ut av svingen ser både Bieltvedt og kartleser Roger Eilertsen fra Enebakk det man absolutt ikke vil se når man sitter i en bil som beveger seg i over 150 km/t: To elger!

Kompromissløst

Etappene i Rally Sørland er kjent for utrolig krevende karakteristikk, og for sin nådeløshet når det gjelder førerfeil. Etappene er omkranset av vann og fjellrabber, og det er så og si umulig å kjøre av uten at man treffer noe hardt og kompromissløst - eller havner på dypet.

Det samme gjelder området rundt svingen der duoen Bieltvedt og Eilertsen nå kommer farende i sitt rød-hvite fartsvidunder. Den ene elgen er allerede i veien, og den andre er på vei ut i veien. De har ingen mulighet til å svinge unna. Farten er så stor, og avstanden fram så kort, at et treff er uungåelig.

Sjekk dette: Verdens heftigste rally-lyd

Kunne blitt stygt

- Vi hadde ikke noe sted å gjøre av oss, men fikk heldigvis svingt unna nok til at vi fikk elgen litt på siden av bilen. Hadde vi truffet den på midten, så kunne den kommet inn i bilen, og det kunne blitt stygt.

- I ettertid har du fått litt kritikk fordi du ikke stoppet, hva mener du om det?

- Det er jo to måter å varsle på når man kjører rally. Den ene er å stoppe på stedet der det inntreffer en situasjon som må varsles og prøve å få mobildekning, noe som ikke alltid er så lett, for så å ringe løpsledelsen.

- Den andre er å kjøre til enden av etappen, og be etappepersonellet varsle. Det var det vi gjorde.

Burde ha stoppet

- Men når du tenker på situasjonen i ettertid, burde du ha stoppet?

- Det er jo sånn at når man får på hjelmen så går teppet ned og horna opp. I ettertid ser jeg at jeg burde ha stoppet.

- Det var selvfølgelig synd på elgen som ble truffet, og kanskje kunne jeg varslet om den enda raskere. Men mest av alt burde jeg stoppet på grunn av konkurrentene som kom bak. Elgen kunne jo havnet i veien, og da kunne det blitt vanskelig for de bak å stoppe.

LES OGSÅ: Dette frykter bilførere mest

Vant løpet - selv med elgtreffet

- Har du blitt preget av ulykken, kommer den til å sinke deg i rallysporet fremover?

- Man tenker jo litt på det. Men jeg fullførte jo Rally Sørland, og kom inn på andreplass totalt og førsteplass i klassen, så jeg tror vel ikke at situasjonen kommer til å sinke meg akkurat.

Etter seieren i Rally Sørland leder Sveinung Bieltvedt Gruppe N ganske suverent, og ligger an til å ta sitt første NM-gull i klassen. Rally NM består av totalt seks løp. Nå tar rallyførerne sommerferie fram til den 5. juni. Da møtes de til dyst i den femte NM-runden, Rally Aurskog-Høland. Det løpet går på krevende etapper på lynraske grusveier - forhåpentligvis uten elg i veibanen.

Klikk her for å se klippet på NRK Sport