ketchupkampanje, idun, markedsføring (Foto: Jostein Olseng / TV 2 hjelper deg)
ketchupkampanje, idun, markedsføring (Foto: Jostein Olseng / TV 2 hjelper deg)

– Stabburet villeder og lurer barn

Ketchup-kampanjen får knusende kritikk av Forbrukerombudet som krever at kampanjen stanses umiddelbart.

Kjøper du tre flasker Idun tomatketchup, kan du ifølge Stabburets nye ketchupkampanje få tilsendt DVD-en «Det regner kjøttboller».

Kampanjen startet 1.april og skulle etter planen avsluttes 31.mai, men allerede etter få dager var Stabburet tom for filmer. Både TV 2 hjelper deg og Forbrukerombudet har blitt kontaktet av forbrukere som føler seg lurt.

Les også: Her kan du spare flere tusen på ny terrasse

Les også: Her er Ottos store verktøytest

Les også: Living reklamerer for utsolgte varer

– Lureri

Forbrukerombudet mener at markedsføringskampanjen er urimelig og villedende, og at den i tillegg inneholder ulovlige direkte oppfordringer til barn om å kjøpe, eller overtale foreldre til å kjøpe det annonserte produktet.

På ketchupflaskene som står i butikkhyller landet rundt, står det at det vil deles ut 5000 DVD-er. Den enorme pågangen derimot har resultert i at Stabburet har måtte skaffe flere filmer, og til nå har 12.500 blitt sendt ut. DVD-en kom sammen med et krav på 29,50 kroner for porto og administrasjonsutgifter.

Nå er Stabburet definitivt tomme for DVD-er, men flaskene står fortsatt ute i butikkene og det får forbrukerombud Bjørn Erik Thon til å reagere.

– Stabburet har ikke forutsett kampanjens popularitet og etterspørsel, men det er barna og foreldrene som blir sittende igjen med svarteper - og masse ketchup, sier Thon.

Forbrukerombudet har derfor bedt Stabburet om å stanse markedsføringen umiddelbart.

– Å fortsette å oppfordre folk til å kjøpe tre flasker ketchup for å få en film når de ikke har flere filmer å gi bort, er rent lureri, sier Bjørn Erik Thon.

Forbudt

I et brev til Stabburet konkluderer Forbrukerombudet også med at kampanjen er ulovlig ved at den inneholder direkte kjøpsoppfordringer til barn.

At kampanjen henvender seg til barn, er ikke Thon i tvil om, noen han mener tydeliggjøres i hvor fort filmene ble revet bort.

– Barn blir lett fristet når de «får» noe med på kjøpet. Når Stabburet lokker med en populær animasjon i bytte mot ketchup, går det rett hjem hos mange barn - noe også kampanjens popularitet er et bevis på, understreker forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Juridisk seniorrådgiver i Forbrukerombudet, Anna Charlotte Amdal Neumayer sier at all markedsføring av kampanjen må stanses, både på nett, på TV og i butikkene.

– Markedsføringen er villedende og i strid med markedsføringsloven og vi har derfor bedt dem stanse all markedsføring umiddelbart.

– Det vi ser særlig alvorlig på i denne saken, utover det at forbrukerne lures til å kjøpe ketchup med løfter om å få ikke-eksisterende filmer, er det at barn både lokkes med å få en populær animasjonsfilm i «gave» og direkte oppfordres til å kjøpe ketchup. Bruk av slike virkemidler for å lokke barn til å kjøpe er urimelig, og det å direkte oppfordre barn til kjøp er forbudt, etter markedsføringsloven.

Vil ikke uttale seg

Stabburet har fått frist til den 10. mai til å svare på brevet fra Forbrukerombudet. Informasjonsdirektør Robert Rønning sier til TV 2 hjelper deg at han ikke vil kommentere kritikken fra Forbrukerombudet før de har sendt brevet.

– Det er alvorlige påstander og vi vil svare de på en ordentlig måte, sier Rønning.

Informasjonsdirektøren sier at de startet jobben med å avslutte kampanjen før de mottok brevet fra Forbrukerombudet.

Stabburet har trykket opp plakater om at kampanjen er avsluttet og jobber nå med å fjerne tilbudstorgene rundt om i norske butikker.

– Vi har stanset kampanjen og gjort det vi kan for at effekten har blitt minst mulig, sier han til TV 2 hjelper deg.

Trenger du vår hjelp i en forbrukersak? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook! Klikk her.