Han har brukt to og et halvt år på drømmen sin

Se de fantastiske bildene!

Arvid Håland har lagt ned mange timer på verkstedet med 1939 modellen. Foto: RUNE JOHANSEN
Arvid Håland har lagt ned mange timer på verkstedet med 1939 modellen. Foto: RUNE JOHANSEN

Bergensavisenhar fulgt Håland sitt restaureringsprosjekt. Håland har jobbet til og fra med prosjektet i en periode på to og et halvt år, og belønningen fikk han under vårmønstringen for motorsykler i Bergen. Der dro han i land både prisen for beste veteran og «Peoples choice» med sin nyrestaurerte 1939-modell NSU 351 OT.

Sykkelen har vært demontert i småbiter.

- Jeg ønsket å ta vare på så mange originale deler som mulig, sier Håland.

Tidsriktig

Han har reparert det som har latt seg reparere, og tilbakeført skruer og bolter i tilnærmet original stand ved hjelp av glassblåsing. Selv tidsriktig elektriske kabler til lys og tenning har han fått tak i. Noen nye deler har han bestilt over internett, blant annet nytt sete og nytt eksosanlegg.

- Det har vært et interessant prosjekt, som frister til gjentakelse. Jeg er allerede begynt å planlegge neste restaureringsprosjekt, sier Håland.

Han har blant annet en gammel veteran av en Harley-Davidson stående. Om det blir den, har han ikke bestemt.

Lange kvelder

I dagene før vårmønstringen for motorsykler i Bergen ble det sene kvelder i verkstedet for den motorsykkelinteresserte mannen.

- Jeg har hatt start på motoren, men den vil ikke lade ordentlig. Det er et problem jeg må klare å løse før jeg tar sykkelen ut i morgen, sa Håland da BA besøkte ham på verkstedet kvelden før treffet på Festplassen.

Dette er utført

Målet med restaureringen har vært å tilbakeføre motorsykkelen i fabrikkny stand.

Her er en oversikt over arbeidet som er utført:

* Her er en oversikt over arbeidet som er utført.

* Opplagringer i motor, girkasse, hjul, ramme med mer er skiftet.

* Sylinder og sylindertopp er overhalt.

* Det er laget nye bunner i bensintank.

* Skadet dynamo og stiftehus er sveiset opp igjen.

* Det samme gjelder skjermer, støtter og andre detaljer.

* Alle overflater er glassblåst eller sandblåst før lakkering, polering eller fornikling.

* Håland har forniklet opp igjen mye av bolter, skruer, smådeler, fjærer, etc.

* Hjulene er bygget opp igjen med nye felger og spiler.

* Reparert speedometer og malt opp igjen tall i telleverk.

* Elektrisk anlegg er laget i original «gammel stil».

* Alle wirer er laget.

Det er kun lakkarbeider Arvid Håland ikke har utført selv.

Les flere saker om bil og motor på ba.no

Best

På mønstringen gikk det over all forventning. På slutten av dagen ble det klart at han fikk prisen for beste veteran.

- Jeg hadde tro på at sykkelen skulle gjøre det bra i veteranklassen, men at jeg også skulle få «Peoples choice» hadde jeg aldri trodd, sier en blid prisvinner.

Vinnere på Festplassen:

Beste Veteran: NSU 1939 modell, eier Arvid Håland.

Peoples choice: NSU 1939 modell, eier Arvid Håland.

Beste Europeiske: 2005 modell Triumph Rocket |||. Eier Knut Haugland.

Beste Japanske: 1986 modell Suzuki Streetfighter GSXR 1100. Eier Henning Raknes.

Beste Harley-Davidson: Electraglide 1967 modell. Eier Henning Bruvik.

Beste Oppbygde: The Pirat. Motorsykkel bygget på Harley-Davidson motor. Eier Sigbjørn Fjelltveit.

Arvid Håland har lagt ned mange timer på verkstedet med 1939 modellen. Foto: RUNE JOHANSEN
Arvid Håland har lagt ned mange timer på verkstedet med 1939 modellen. Foto: RUNE JOHANSEN
Arvid Håland tok prisen for beste veteran og peoples choice med sin nyrestaurerte NSU 351 OT på MC treffet på Festplassen i april.
Foto: Rune Johansen
Arvid Håland tok prisen for beste veteran og peoples choice med sin nyrestaurerte NSU 351 OT på MC treffet på Festplassen i april. Foto: Rune Johansen
Arvid Håland har restaurert en 1939 modell NSU. Svart lakk og krom er elegant, og fremhever detaljene. Fjæring framme er plassert rett bak frontlykten.
Foto: RUNE JOHANSEN
Arvid Håland har restaurert en 1939 modell NSU. Svart lakk og krom er elegant, og fremhever detaljene. Fjæring framme er plassert rett bak frontlykten. Foto: RUNE JOHANSEN
Arvid Håland har restaurert en 1939 modell NSU. Sykkelen ble levert med eksta påmontert oljetank fra Shell.
Foto: RUNE JOHANSEN
Arvid Håland har restaurert en 1939 modell NSU. Sykkelen ble levert med eksta påmontert oljetank fra Shell. Foto: RUNE JOHANSEN
Arvid Håland har restaurert en 1939 modell NSU. Ny gummi til fothvilerne, med NSU logo. Foto: RUNE JOHANSEN
Arvid Håland har restaurert en 1939 modell NSU. Ny gummi til fothvilerne, med NSU logo. Foto: RUNE JOHANSEN
Arvid Håland har restaurert en 1939 modell NSU. Håland har hatt tripptelleren i biter, og lakkert opp igjen tallene i hvitt. Foto: RUNE JOHANSEN
Arvid Håland har restaurert en 1939 modell NSU. Håland har hatt tripptelleren i biter, og lakkert opp igjen tallene i hvitt. Foto: RUNE JOHANSEN
Arvid Håland har restaurert en 1939 modell NSU. Skinndetaljer fant Håland i Tyskland. Foto: RUNE JOHANSEN
Arvid Håland har restaurert en 1939 modell NSU. Skinndetaljer fant Håland i Tyskland. Foto: RUNE JOHANSEN
Arvid Håland har restaurert en 1939 modell NSU. Fiskehalen markerer avslutningen på eksosanlegget. Motorsykkelkonstruktørene i fordums tider hadde sans for detaljer. Foto: RUNE JOHANSEN
Arvid Håland har restaurert en 1939 modell NSU. Fiskehalen markerer avslutningen på eksosanlegget. Motorsykkelkonstruktørene i fordums tider hadde sans for detaljer. Foto: RUNE JOHANSEN
Arvid Håland har restaurert en 1939 modell NSU. Elektriske kabler i gammel stil over hele sykkelen. Den svarte boksen inneholder tenningssystemet. Foto: RUNE JOHANSEN
Arvid Håland har restaurert en 1939 modell NSU. Elektriske kabler i gammel stil over hele sykkelen. Den svarte boksen inneholder tenningssystemet. Foto: RUNE JOHANSEN
Slik så Arvid Håland sin NSU 351 OT før restaureringen startet. Foto: ARVID HÅLAND
Slik så Arvid Håland sin NSU 351 OT før restaureringen startet. Foto: ARVID HÅLAND