Simen_Staalnacke
Simen_Staalnacke

Slik starter du for deg selv!

Simen Stålnacke, en av Moods of Norway-gutta, gir tips til hvordan man blir suksessfull gründer.

2009 var et eventyrlig år for Moods of Norway.

Gjengen fra Stryn kan vise til en enorm omsetningsvekst på nesten 150 prosent (110 millioner kroner.)

De har også lykkes «over there». I mai åpnet de butikk i Beverly Hills i Los Angeles.

Skaperkraft i Norge

Simen Staalnacke har vært en av jurymedlemmene, da magasinet Henne skulle kåre Norges kvinnelige gründer 2010. En pris som gikk til Stine Åsland fra Telemark for produktet «Telemarksrøra».

– Jeg er overrasket over alt som skjer i Norge nå. Det er stor bredde, alt fra klær til smykker og vafler, sier Staalnacke til God morgen Norge.

Prisen gir tyngde

Å bli kåret til årets kvinnelige gründer er en fjær i hatten.

– Hun blir tatt mer seriøst, flere folk hører på henne og det gir tyngde til konseptet, sier Staalnacke.

Han er imponert over at hun har klart å gjøre vafler til sitt levebrød.

– Hun har tatt tak i det rotnorske og tradisjonsrike ved vafler, men hun har våget å videreutvikle det til et spennende konsept.

Les også: – Du tuller ikke med vafler!

Gründer-tips!

Simen Staalnacke mener Stine Åsland har gjort mye riktig, og har følgende tips å komme med:

  • Det er viktig å knytte til seg store aktører og vokse sammen med dem. Man er veldig liten alene.
  • Det er viktig å få med seg forretningspartnere, for man kan ikke klare alt selv.
  • Sett deg et mål, og jobb beinhardt mot det. Men vært samtidig så fleksibel at du kan gjøre om litt på vei til målet.
  • Gi full gass og stol fullt og helt på idéen din, da tror andre på deg også.

– Det er bra for Norge og gründer-virksomheten, at man får fram solskinnshistorier som Telemarksrøra. Folk ser at det funker, det går an å skape ting i glade Norge, sa Staalnacke.

Se Simen Staalnacke og Stine Åsland snakke om hvordan det er å være gründer i Norge:

422318

Mange utfordringer

Åsland forteller at det er en del utfordringer hele tida.

– Det vanskeligste er kapitalen. Det er også et voldsomt skjemavelde, så jeg skulle gjerne hatt noen forenklete skjemaer i det offentlige, sier hun.

– Det er fint med etableringsstipend fra Innovasjon Norge, men det er etter 2 til 3 år at man kan få problemer og trenger risikokapital. Jeg skulle ønske at Innovasjon Norge ikke bare brukte pengene i distriktene til vekstprosjekter, men også i sentrale strøk, sa Stine

Telemarksrøra

For noen år siden var Stine Åsland daglig leder for en bensinstasjon og solgte vafler for 450 000 i året.

– Jeg tenkte, hvorfor driver ikke alle med vafler?

Hun startet Telemarksrøra og lager vaffelkonsepter til kantiner, bensinstasjoner og kiosker. Et av konseptene er en vaffel med spekeskinke, råkost og tsatziki.

Målet hennes er å få de norske vaflene ut i verden.

– Grunnen til at verden spiser belgiske vafler er fordi de ikke har smakt de norske, sier Stine Åsland