mosjon1 (Foto: Kyrre Lien)
mosjon1 (Foto: Kyrre Lien)

Bli yngre

Hva skjer egentlig i kroppen din når du trener?

Vil du bremse aldringsprosessen og få mer overskudd? Det er aldri for sent å begynne med mosjon og trening.

I følge forfatter Merete Lindstad spiller det ingen rolle om du er 40 eller 80. Det viktigste er at man gjør noe og at man unner seg gleden av å være fysisk aktiv.

– Det å bli yngre handler egentlig ikke om rynkene dine. Det handler om at hele kroppen din kan faktisk bli yngre. Ved at du mosjonerer og at du gymmer og tøyer og bøyer, sa forfatter Merete Lindstad til God morgen Norge i dag.

Les også: Spis smart!

30 minutters trening hver dag

Professor Jorunn Sundgot-Borgen er professor i fysisk aktivitet og helse ved Norges Idrettshøyskole. Sammen med forfatter Merete Lindstad har de to skrevet boken «Bli yngre»

I forordet skriver Sundgot-Borgen: I en helt fersk undersøkelse viser det seg at bare en av fem norske kvinner imøtekommer myndighetenes anbefalinger om 30 minutter fysisk aktivitet hver dag.

– Trening er et stort begrep, så fysisk aktivitet er det vi snakker om, sier Merete Lindstad.

Forside_Bli_yngre[1]
Forside_Bli_yngre[1]

Du kan velge selv

Ved å trene jevnlig, halverer du faren og risikoen for hjerte- og karsykdommer. Trening gjør deg glad og smart og du føler du ser godt ut.

– Det skal bare et par uker til, så kjenner du hvor deilig det er. Mange fnyser av det, men når du først har opplevd det, så tar det en tre til fire uker, så kjenner du at dette har en effekt. Det er dokumentert, sa Jorunn Sundgot-Borgen til God morgen Norge.

– Når vi kvinner har passert 40 år, begynner skjelettet å svekkes. Hvis vi velger å ha et sterkt skjelett, så er det bare å drive aktivitet. Gå en kjapp tur, jogge, drive litt aerobics eller styrketrening, så kan vi velge å ha et friskt skjelett selvom vi er 65 eller 80 år, sa Jorun

Spis ofte, spis deg mett, men ikke for fort, anbefaler Lindstad og Sundgot-Borgen. Å spise sunt betyr ikke at du ikke kan ha noen utskeielser. Du lærer kroppen til å ikke ønske seg søtsaker hver dag.

Les også: Kom i form til bikinisesongen!

Les også: Bli med Kari på rockeringtrening!

Invester i fremtiden

«Bli yngre» handler om hva du kan gjøre for å supplere styrke og treningens foryngende virkninger.

Kjenner du etter og lytter til din egen kropp vil du i følge forfatteren gjøre store oppdagelser når det gjelder hva du og kroppen din liker.

Gode søvnrutiner

Du kan risikere å legge på deg hvis du ikke får nok søvn. Skjønnhetssøvnen er derfor viktig for både den fysiske og mentale helsen. Ikke minst for utseendet.

God søvn sørger for at du får bedre humør, bedre hukommelse og kreativitet. Immunforsvaret blir styrket og du verner kroppen din for helseproblemer.