Nå er det tid for bruktimport-kupp

Rekordlav euro-kurs - se hvor mye du kan spare.

Caddi forhandler (Foto: Scanpix / Justin Sullivan)
Caddi forhandler (Foto: Scanpix / Justin Sullivan)

Finanskrisen er liksom avblåst her i Norge. Heldigvis. Vi kom vel rimelig greit i fra det hele, tross alt. Men det er ikke slik overalt.

Et av landene som fortsatt sliter med ettervirkningene av nevnte krisa er Tyskland. Nybilsalget stoppet opp og bruktbillagrene hopet seg opp.

Krise for bileksporten

I tillegg stoppet eksporten av bruktbiler nesten helt opp. Nettopp denne eksporten har i mange år vært betydelig fra det würst-spisende folket. Mange forhandlere har spesialisert seg på nettopp bileksport til Skandinavia.

Tyskere er et produktivt folkeferd, men når eurokursen på det aller verste tippet 10 kroner, tror jeg nok at det var en og annen bileksportør som hadde rolige dager på jobben - for å si det mildt.

Rekordlav euro

Nå derimot, er saken en ganske annen. Euroen står i skrivende stund i 7,85 kroner, og har ikke vært så lav på flerfoldige år. Dette kombinert med bugnende bruktbillagre, med biler i alle varianter og bruktbilpriser på vei nedover, gjør bruktbilimprt igjen til en liten gullgruve.

Lyst på veteranbil? Slik importerer du selv:


Penger å spare

Mecedes E-Klasse er Norges mest bruktimporterte bil. På en 2007-modell 220 CDI som koster 15 000 euro i Tyskland, blir differansen ca 20 000 kroner, om euroen står i 8,85 eller 7,85.

Og det er jo faktisk det beløpet som avgjør om dette blir god butikk eller ikke. Tenk deg da hva som skjedde da den var på over 9 kroner. Full stopp er antakelig et for mildt uttrykk.

Fallgruver

Du kan altså spare mye penger på å importere bilen selv om du er på bruktbil-jakt. Men vær klar over at det også finnes fallgruver. Klikk her for å få med deg våre tips og råd på veien:

Mercedes-W211-AMG-pakke-stv
Mercedes-W211-AMG-pakke-stv