HSH (Foto: Bjørn Sigurdsøn / Scanpix)
HSH (Foto: Bjørn Sigurdsøn / Scanpix)

— SAS er mer familievennlig enn Norwegian

SAS erstatter ødelagte barnevogner som Norwegian nekter å erstatte.

Forsdal, som er direktør i Handels- og Servicenæringens hovedorganisasjon (HSH), sier til TV 2 hjelper deg at det er prisverdig av SAS å strekke seg lenger enn Norwegian i erstatningssaker der barnevogner blir ødelagt.

— Det er helt klart at SAS sin løsning er mer familievennlig enn det Norwegian har lagt seg på, sier Rolf Forsdahl til TV 2 hjelper deg.

Se også: Norwegian ødela tre av Tale-Renates barnevogner, men nekter å erstatte

Lukas' (8mnd) vogn kondemnert

TV 2 hjelper deg fortalte torsdag hvordan lille Lukas (8 mnd) og mor Tale-Renate Wiik som hele tre ganger fikk ødelagt barnevognene sine etter å ha reist med Norwegian.

Norwegian har ikke villet utbetale erstatning, selv etter at den første vognen var så bøyd og ødelagt at den måtte kondemneres. En vogn som SAS ville ha erstattet på grunn av omfattende skader.

Skranken informerte ikke

Norwegian sin begrunnelse; Barnevognen var pakket inn i Norwegian sine egne plastsekker som moren fikk utlevert ved Norwegian sin innsjekkingskranke. Ingen i innsjekkingen fortalte henne at Norwegian krever at vognen skal pakkes inn i en pappeske, eller en såkalt Prampack som er polstret og gir beskyttelse.

SAS anbefaler også å pakke inn barnevognene, men erstatter allikevel vogner som blir ødelagt når skadene er så omfattende at vognen åpenbart må ha vært utsatt for hardhendt håndtering.

Roser SAS

— Norwegian har tydeligvis lagt seg på en annerledes fortolkning av flyfrakt der de sier at barnevogner ikke tåler flyfrakt og at dette er eiernes ansvar. Den konklusjonen kan diskuteres, og jeg kan ikke si at den er holdbar i retten, sier Forsdahl.

— Vi vet at SAS har valgt en annen praktisering av disse fortolkningene og at de har lagt seg på en kundevennlig praktisering, sier Forsdahl til TV 2 hjelper deg.

Hvert år har flyselskapene hatt store kostnader på å erstatte barnevogner som er ødelagt etter flyfrakt. SAS har årlig hatt rundt 1000 barnevogner som blir ødelagt, mens Norwegian ikke har ønsket å oppgi slike tall til TV 2 hjelper deg.

Prisforskjeller

Det er også en stor prisforskjell på Norwegian og SAS sine løsninger, som nærmest skal garantere at du får igjen erstatning for en ødelagt barnevogn.

Norwegian sin Prampack løsning koster 1500 kroner. Beskyttelsesbagen må kjøpes via internett eller i en spesialforretning.

SAS leier ut en lignende polstret bag for under 150 kroner.

I tillegg selger SAS også gule plastposer, som er en sikkerhetsløsning for under 150 kroner, som er din til odel og eie. Her deler du opp barnevognen og tar løs hjulene. Slik får man splittet vognen og sikret den bedre.

— Begge disse løsningene nærmest garanterer erstatning, sier informasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen.

— Vi vurderer å få en billig utleieordning for polstrede bager, sier kommunikasjonsdirektør i Norwegian Anne-Sissel Skånvik til TV 2 hjelper deg.

— Markedsføringsfortrinn for SAS

— Det er ikke greit for de reisende at det forskjeller på reglene i flyselskapne, fordi man må kunne gå ut i fra at reglene er like uansett hvem du reiser med. Men når det først er forskjeller, så registrerer vi at det kan være et markedsføringsfortrinn for SAS at de håndterer slike saker annerledes enn andre, sier Forsdahl.

Trenger du vår hjelp i en forbrukersak? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook! Klikk her.

Se TV 2 hjelper deg hver torsdag kl 20.30.