ottot (Foto: TV 2 hjelper deg)
ottot (Foto: TV 2 hjelper deg)

Her får du dårligst service på byggevarer

Hvis du aldri har bygget terrasse før, bør du velge service framfor pris, mener ekspert.


I går fortalte TV 2 hjelper deg om hvordan du kunne spare flere tusen kroner på å kjøpe terrasse hos riktig byggevarekjede.

Les mer her: Vi har testet både pris og service i de syv største byggevarekjedene i Norge.

Se også: Snekker-Ottos verktøytest

Men det viste seg i testen, at den butikken som kunne gi oss de rimeligste prisene, var desidert dårligst på service, og omvendt. Har du aldri bygget terrasse før, bør du derfor ikke bare se på prisnivået, når du velger butikk.

Vår testekspert Snekker-Otto, er ikke i tvil om hva du bør se etter om du er som de fleste av oss: en hobbysnekker.

— Jeg mener service er viktigere enn pris for dem som ikke har mye erfaring med å bygge. Dersom du ikke kan bygge må du sette din lit til at de som er i butikkene du går til, kan det de selger. Hva hjelper det om du står der med masse materialer som er billige, om du ikke vet hvordan du skal bruke dem? spør den erfarne snekkeren.

421309

Enorme forskjeller

Vår terrassetest avslørte at servicenivået i flere av byggevarebutikkene er elendig. Snekker-Otto er ikke overrasket.

— Jeg reiser mye rundt på jobber og jeg opplever stor variasjon i servicenivået på butikkene, sier Otto til TV 2 hjelper deg.

Byggmax for eksempel, er testvinner på pris, men tapte soleklart på service. Omvendt, er det testens servicevinner XL-bygg, som er dyrest i vår terrassetest, men vinner på service blant annet fordi de også ga oss en alternativ måte å bygge terrassen på hvor vi ville ha spart rundt 3000 kroner.

Hit bør du gå

De to butikkene som skiller seg ut på topp er XL-bygg og Maxbo. Hvis du aldri har bygget terrasse før, anbefaler vi deg å gå hit. Disse butikkene får også skryt av Snekker-Otto:

— Mange steder er den gode servicen og kunnskapen i ferd med å forsvinne litt, derfor er det bra å se at det er noen butikker i testen som virkelig gir god service, det bør resten lære av, Otto.

Her er vår vurdering av de syv største byggevarekjedene, rangert etter service

1. XL-Bygg Asker

XL-Bygg er vår testvinner på service. Begge gangene vi var innom, ble vi møtt av hyggelig personale som tok seg god tid og satte seg ned med oss for å tegne og forklare. Vi fikk vite om flere typer materialer og forskjellen på dem, og fikk anbefalinger om hvorfor vi burde velge det ene framfor det andre ut i fra forskjellige omstendigheter.

Det ble stilt flere kontrollspørsmål underveis, og satt opp en fullstendig liste. Men det som virkelig trakk denne butikken helt opp til topps i testen, er at da alt var ferdig utregnet, ble det foreslått en annen metode – at vi heller la terrassen på Leca. (Vi sjekket denne metoden med Otto i etterkant, og han bekreftet at dette var en helt OK måte å gjøre det på som et alternativ til å bygge på søyler). På denne måten sparte selgeren oss for 3000 kroner! Vi følte oss trygge og ivaretatt, XL-Bygg er derfor vår testvinner på service.

2. Maxbo Alnabru

Det er lite som skiller mellom Maxbo og XL-Bygg. At XL-Bygg foreslo flere ting som kunne spare oss for penger, var det som var avgjørende for at de skulle slå Maxbo i testen. På Maxbo fikk vi hjelp til det vi trengte, og selger stilte en del kontrollspørsmål. Den ene gangen vi var innom, fikk journalisten følelsen av å få et grunnkurs i terrassebygging, og dette trekker selvfølgelig opp når bakgrunnen for testen er at vi skulle fremstå som uerfarne folk som skulle gjøre dette for første gang. Vi fikk med oss fullstendig liste, og det var greit og kjapt levert.

3. Byggmakker Brobekk

Her tok det lang tid og få svar, og det ble en del diskusjon mellom selgerne om hva som trengtes og hvordan det skulle gjøres. Dette skapte en del usikkerhet, da de egentlig ikke var helt enige. Men alt i alt, den tredje beste servicen i testen.

4. Byggern Nordby

Her følte vi oss trygge på at fagkompetansen var i orden. Selger stilte en del spørsmål og forklarte oss litt underveis. Den ene gangen fikk vi lista skrevet kjapt og greit mens vi var tilstede i butikken. Den andre gangen fikk vi ikke hjelp med lista. Vi fikk da beskjed om at selger skulle ringe senere med priser, og han ville ikke maile. Etter at vi forlot butikken hørte journalisten aldri noe mer, og det ble heller ikke lagt igjen noen beskjed på mobilsvar.

5. Coop Obs! Bygg Vinterbro

Her ble vi møtt av vennlig selger som var innstilt på å hjelpe. Han hørte på hva vi hadde å si, så på tegningene og satte opp en liste. Men, han virket litt usikker og litt sein da han skulle regne sammen pris. Selger hadde ikke pris på stolpeskoene. Dersom vi skulle få med pris på dette også, måtte vi selv gått rundt i butikken og funnet ut av det. Litt frem og tilbake med andre ord, noe som ikke er særlig artig hvis det er kø. Listen vi fikk med oss herfra, var begge gangene mangelfull.

6. Byggeriet Moss

Her ble vi ikke mottatt med mye vennlighet, men følte begge gangene at vi var til bry da vi spurte om hjelp til å sette opp en liste. Vi fikk beskjed om at dette ville ta altfor lang tid, og de kunne ikke regne ut prisen for oss mens vi sto der, till tross for at det ikke var andre folk i butikken. Men, selger stilte til slutt noen få spørsmål, tok kopier av tegningene, og lovet å ringe tilbake. Den ene gangen fikk han også en e-postadresse, og lovte å sende lista på mail. Ingen av oss har hørt noe mer fra Byggeriet siden vi forlot butikken.

7. Byggmax Abildsø

Selger var hyggelig nok, men det var lite hjelp å få annet enn en henvisning til butikkens nettside. Her kunne vi lese mer om hva vi trengte for å bygge terrassen, var beskjeden. Det var ingen i butikken som kunne svare på hvilke materialer vi trengte eller hvilke priser de hadde. Derfor, om du ikke har bygget en terrasse før, og trenger hjelp og råd, ikke gå til Byggmax.

Trenger du vår hjelp i en forbrukersak? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook! Klikk her.

Se TV 2 hjelper deg hver torsdag kl 20.30.