Nemo ADAC (Foto: ADAC)
Nemo ADAC (Foto: ADAC)

Her velter testbilen

Dramatisk da denne ble "elgtestet" i Tyskland.

At ESP er utrolig viktig for kjøreegenskaper og den passive sikkerheten får vi en ny påminnelse om her: Tyske ADAC har tatt med seg Fiat Qubo, Peugeot Partner og Citroën Nemo ut på bane.

Øvelse: Unnamanøver eller som den også har blitt kjent som: Elgtesten.

Les om Mercedesen som alltid vil være forbundet med elgtesten

Ender på taket

Disse små flerbruksbilene er alle basert på varebiler. De har høyt tyngdepunkt og heller ikke verdens mest avanserte understell. Fiaten som har ESP klarer seg greit. Men når det blir Nemos tur, går det helt galt.

Når den blir provosert tilstrekkelig, slipper Citroënen - og ender på taket.

Dette er ikke første gang Nemo utmerker seg i negativ retning. Tidligere i år gjorde den det svært dårlig i EuroNCAPs kollisjonstest.

LES OGSÅ: Her går det skikkelig galt i krasjtesten

Ikke til Norge

PS-nemo-krasj (Foto: EuroNCAP)
PS-nemo-krasj (Foto: EuroNCAP)

Den måtte nøye seg med tre stjerner. Det er det bare to andre biler som har fått så langt, nemlig Toyota Urban Cruiser og Suzuki Alto.

Nemo gjorde det dårlig både på nakkesleng, barnebeskyttelse og i frontkollisjon. Men det som virkelig dro ned resulatet er at bilen ikke har hverken ESP eller hodekollisjonsputer som standard. Dermed ble sluttresultatet så dårlig.

Varerommet på denne bilen er for lite til at den kan bli godkjent som varebil i Norge og Citroën skal ikke ha noen planer om å ta den inn i personbil-versjon.

Under kan du se videoen fra ADACs unnamanøver-test, hvor Nemo altså velter:

LES OGSÅ: De 10 sikreste familiebilene i 2009