VFR 800 Oppslag
VFR 800 Oppslag

Hvilken skal jeg velge?

Magne vil realisere en gammel drøm - men lurer på hvordan.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I Spør Benny-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre. Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Magne spør:

Halla Benny! Jeg er en godt etablert herremann med kone og barn, og skikkelig førtiårs-krise. Jeg har lyst til å realisere drømmen om motorsykkel, og lurer på hvilken sykkel jeg bør velge? Jeg er litt sportslig anlagt og budsjettet er 70.000 kr. Jeg lurer også på om det er noe annet jeg eventuelt bør tenke på. MC-lappen tok jeg for mange år siden, men kom ikke i gang ordentlig med sykkel før jeg kom i gang med andre ting (kjærring/unger).

Benny svarer:

Hei Magne. Jeg er ingen MC-ekspert, men Ole-Martin Lundefaret i redaksjonen er forholdsvis oppegående på temaet, så jeg videreformidler spørsmålet til han:

Ole-Martin svarer:

Hei Magne! Kult at du skal hive beinet over en MC. Våren kaller, og motorsykkel er en utrolig bra måte å oppleve både natur og kjøring på.

Hvilken motorsykkel: Vi kan ta spørsmålet om hvilken sykkel først. Siden du er såpass "oppe i årene", regner jeg med at du kan takle litt kubikk, uten at du kjører rett inn til soning på Ilseng?!?

Hvis jeg var deg, ville jeg valgt en sykkel som kombinerte en ergonomisk riktig kjørestilling med en motor med bra bunndrag. Dette for at MC-opplevelsen rent fysisk skal bli en hyggelig erfaring, og fordi at et godt bunndrag på mange måter er god trafikksikkerhet. Da har du litt å gi på med for å kjøre deg ut av eventuelle situasjoner - så og si uansett gir.

Motorsykkel ikke tingen? Hva med cab til kr 20.000?

Sport touring: Det er et hav av sykler til prisen du nevner. Jeg vil anbefale deg å titte innenfor sport touring-segmentet, da du her får en veldig fin kombinasjon av komfort og kjøreegenskaper. Så kan du velge om du vil ha en naken sykkel, eller en med kåpe.

For mest følelse av fart, velger du naken. Her kan Suzuki SV 1000 være et alternativ. En stor, deilig tosylindret maskin med riktig lyd (hvis du "frigjør" den med effektanlegg), i samme kategori finner vi Yamaha Fazer 1000. Dette er også en veldig fin sykkel med oppreist sittestilling, og masse bunndrag.

(saken fortsetter under bildet!)

VFR 800 sak
VFR 800 sak

Men skulle jeg valgt ut én sykkel til deg, så hadde det blitt Honda VFR 800. Det er MC-verdens svar på BMW 3-serie, den klarer alt fra lett banekjøring til langturer nedover i Europa. Sittestillingen er så og si optimal, motoren drar bra gjennom et bredt register, og kjøreegenskapene er meget gode. Dette er altså mitt tips.

Oppfriskning: Så er det spørsmålet om du skal tenke på noe mer? JA, ABSOLUTT!!! Du har ikke kjørt motorsykkel på mange år, så det MINSTE du må gjøre er å ta et oppfriskningsskurs. Ta kontakt med en kjøreskole for dette.

Også ville jeg meldt meg inn i en klubb som arrangerer kjørekurs på bane, her anbefaler jeg for eksempel Senior MC. Da lærer du deg å håndtere motorsykkelen i alle situasjoner. Det er ikke noen hemmelighet at det er større risiko forbundet med MC-kjøring enn med bilkjøring, og menn i førtsiårskrisa er overrepresentert på statisikkene.

Her kan du lese om litt nyere (og dyrere) alternativ