Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)

Når du vil ha sportsbil ingen andre har maken til

Bli med på kjøretur i Norges første Lotus Evora

Hva slags assosiasjoner får når du hører navnet Lotus? Kanskje tenker du på Seven, som er blitt udødeliggjort gjennom utallige kopier bygd over hele verden de siste 40-50 årene, muligens ser du for deg Elise, merkets mest suksessrike modell de siste femten årene, eller – spesielt om du er født før 1970 – så dukker kanskje bilder av grønne Formel 1-biler opp på netthinnen.

Og så skal vi selvfølgelig ikke glemme James Bond-bilen Esprit.

Men én ting er sikkert: Lotus har aldri før bygd noe slikt som den bilen vi suser rundt på svingete veier rundt Bergen i. Og aldri før har de brukt så mye penger på å utvikle en ny modell heller.

LES OGSÅ: Topp 5 James Bond-biler

Lettkjørt


Det merkes. Evora ligger klistret til veien, som bilene den slekter på. Motoren, en 3,5-liters, 280-hesters V6 fra Toyota, gir mer enn nok skyv, spesielt på litt høyere turtall – 0-100 går på rett over fem sekunder.

Førsteinntrykket på veien er likevel at dette er en overraskende lettkjørt sportsbil. Når man lar V6-eren broomme og slipper ut clutchen, ruller bilen avgårde uten dramatikk, den hopper ikke framover under køkjøring på lavere gir, og komforten er upåklagelig – og det er her Evora skiller seg fra det aller meste Lotus har prøvd seg på før.

Baksete for gymnaster


Dette er en såkalt 2+2, men for å sitere TopGears Jeremy Clarkson: Skal du ha med deg baksetepassasjerer bør de være småbarn eller gymnaster. Baksetene er mer en smal bagasjehylle med sikkerhetsbelter. Men for fører og forsetepassasjer er denne bilen et svært så behagelig sted å være.

En bred skinnstripe går langs innsiden av dørene, over instrumentene og hanskerommet, i samme farge som setene – som føles like gode for bak og rygg etter et par timer som de gjorde da man først satte seg inn. Interiøret er elegant og lukter kvalitet, bilen har både navigasjon og aircondition, og når vi vel får manøvrert oss over de brede tersklene, smeller dørene igjen med et betryggende solid "dunk".

Lyst på Aston Martin til Passat-pris? Les mer her

Pass opp for telehiv


Den nesten fire og en halv meter lange Lotusen er uoversiktlig. Utsikten gjennom bakvinduet er svært begrenset, og ved filskifte føles det best å være ekstra påpasselig med dødvinkelen. Man blir også nervøs av telehiv – overhenget foran er langt som et vondt år, og bakkeklaringen er ikke all verden, men alt dette er ganske vanlige utfordringer for biler av denne typen.

Så har du rundt en million kroner til rådighet, skal kjøpe sportsbil, og synes Audi TT blir for hverdagslig, Nissan 370Z for japansk og at Porsche Cayman ser ut som alle andre Porscher... ja, da er kanskje Evora ditt valg.

Motorpressens yndling


Ferdinand Motor i Bergen har hentet Norges første eksemplar av bilen som er rost opp i skyene av en samlet britisk motorpresse. Nå er det ikke noe nytt at briter liker britiske biler, men evo magazine valgte Evora til årets bil i fjor, og høyt respekterte Car ga den tittelen "Performance Car of the Year".

- Det har vært god interesse for bilen i de snaut to ukene vi har hatt den, kanskje spesielt fra kunder vi tidligere har solgt en Elise eller Exige til, og som nå vurderer å oppgradere, sier daglig leder Gunnar Birkenfeldt hos Ferdinand, som kan fortelle at potensielle kunder blir overrasket når de hører at akkurat denne – et eksemplar fra Tyskland med rundt 1000 km på telleren – går for "kun" en million.

- Vi hadde den stående på en messe i helgen, og før vi fikk opp prislappen var det mange som spurte hvor mye den kostet. Jeg ba dem tippe på en, to eller tre millioner, og nesten ingen tippet riktig. Men hadde det stått Ferrari på den, for eksempel, så hadde den nok kostet tre også, sa Birkenfeldt før han leverte fra seg nøklene.

LES OGSÅ: Når du ikke har råd til Ferrari

Tommelen opp


Før vi gir dem tilbake, kjører vi gjennom Bergen sentrum for å sjekke folks reaksjon på bilen. På veien får vi flere ganger tommelen opp av andre bilister, som helt tydelig liker det de ser, og når vi stopper i byen kommer folk bort og skryter av Lotusens utseende.

Kjøper du en Evora risikerer du neppe å møte noen andre med samme bil på veien. Du får en bil med et design som skiller seg ut, og en Lotus som kan tilby komfort og høy ytelse på en måte ingen av firmaets tidligere modeller har gjort.

Enkelt fortalt: Evora er en Lotus for voksne. Og noen Lotus-eiere vil sikkert si at det er kjipt å være voksen, men det er jo en helt annen sak.

Vil du se bilen selv, kan du ta turen til NSKs årvisse vårmønstring på Øvrevoll galoppbane 9. mai. Da tar nemlig Norges første Evora turen til Østlandet for første gang.

Sportsbil til halv pris - les mer her

Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)

Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)
Lotus Evora (Foto: Are J. Heiseldal)