V C70 test forfra3
V C70 test forfra3

Dette er de beste brukt-cabrioletene

Topp 4: Cabrioletene med minst feil.

Det er ikke rent få som går med en liten, våt drøm om å tilbringe noen sommer-mil bak rattet i en cabriolet.

Du kommer på mange måter nærmere elementene enn i en lukket bil. Du kjenner varm sommerbris kile i nakkehårene, du hører fuglekvitter og suset fra skogen og ikke minst: Du kjenner luktene av sommer og nyslått gress. Tro meg – det er en god opplevelse!

Kanskje er 2010 året for å realisere cabriolet-drømmen?

Med på veien får du får du våre beste tips, basert på en stor statistikk fra Svensk Bilprovning, og den gjelder for 2006-modellene.


1. Mazda MX-5

MX-5FL_SFT-RCoupe1__jpg300
MX-5FL_SFT-RCoupe1__jpg300

Mazda MX-5 er verdens mest solgte roadster. Den bygger på de eldgamle prinsippene om at man tar deler man har i hylla til rimeligere modeller og putter inn i et nett og lekker karosseri. Og for Mazdas del så har dette litt konservative grepet fungert som bare rakker`n!

Les hele historien om MX-5, her:

Mazdas nesten legendariske driftsikkerhet får du med på kjøpet. Dette er den mest feilfrie av alle tre år gamle biler – med eller uten tak - og den byr på klassisk kjøreglede og et trygt og forutsigbart bilhold. Mazda MX-5 fyller 20 år, og byr i den anledning på en spesiell og godt utstyrt modell av sin populære roadster om du skulle ha lyst på en helt ny utgave av Mazda-klassikeren.

MX-5 testen vår finner du her:



2. BMW Z-serie:

BMW-Z4-Roadster-bakfra
BMW-Z4-Roadster-bakfra

Det begynte med BMWs folke-cabriolet Z3 i 1996, og fortsatte med BMW Z4 høsten 2002. Bilen var både lenger og hadde stivere karosseri enn forgjengeren. Den var i hovedsak beregnet på sekssylindrede motorer, men BMW fant det fornuftig å utstyre den med fire sylindere etter hvert.

Les mer om Z4 i vår bruktbil-guide:

Bilen var den første i rekken som hadde det nye, noe omstridte BMW-designet, som skulle prege modellene fra Bayeren de neste årene. Som alltid fra BMW byr også Z4 på bakhjulstrekk, motor plassert langt bak og fenomenale kjøreegenskaper. Når den attpåtil er bortimot feilfri, så kan det vel ikke bli så mye bedre?

Vi har så klart testet Z4 også, les mer her:



3. Volvo C70

V-C70-test-forfra3
V-C70-test-forfra3

I motsetning til de to foregående modellene, som er rene roadster-produkter, er C70 basert på en helt vanlig personbil, nemlig S40/V50. Den har fire sitteplasser og forhjulstrekk, og den kan leveres med dieselmotor. I Volvo-cabrioleten har de sporty egenskapene måttet vike for kravet om komfort.

Volvo C70 stiftet vi bekjentskap med for første gang allerede i 1998, men i svenskenes test så er det altså den ”helt nye” C70 som kom i 2006 som er representert. Dette er fakttisk den av Volvo-modellene med minst feil i følge svenskenes egen statistikk.

Les vår test av Volvo C70 her:



4. Renault Megane CC

Megane-II-cc-bakfra
Megane-II-cc-bakfra

Vi måtte langt med på ”best of 2006-lista” før vi fant neste bil uten tak. Men der dukket sannelig Renault Megane CC opp, gitt. Litt i samme kategori som Volvo C70, med forhjulstrekk og foldbart stål-tak – og med mer fokus på komfort enn sporty og morsomme kjøreegenskaper.

Som alltid på Renault, så får du mye og ny bil for forholdsvis lite penger – og i så måte er en Megane CC slett ikke noe dumt kjøp. Mange av bilene som er til salgs i Norge er bruktimportert på grunn av avgiftsvennelig dieselmotor.

Dette MÅ du tenke på når du kjøper cabriolet: