Klokke 1  Classima_8731 (Foto: privat)
Klokke 1 Classima_8731 (Foto: privat)

Tikkende trender

De skal være store og tøffe, og helst i rødt gull. Klokker er statussymbol.

Store og maskuline klokker er fortsatt det som gjelder, både til dame og herre.

- Klokkene til herre skal enten være macho og sporty og gjerne med gummirem, eller klassisk og elegant til dress med skinnrem, forteller gullsmed Thomas Heyerdahl.

Dameklokkene må gjerne blinke, men da i ekte diamanter. Bling, bling er ut, det skal være diskré og ekte.

Klokke-4-Chrono_lady (Foto: privat)
Klokke-4-Chrono_lady (Foto: privat)
Klokke-2-Diamant-watch (Foto: privat)
Klokke-2-Diamant-watch (Foto: privat)

- Klokkene til dame skal være sporty ur i stål gjerne med diamanter, eller rene designur. Når det gjelder farger er det hvitt damene går for denne våren, mens gutta fortsatt foretrekker svart, ifølge Heyerdahl.

Les mer om: Verdens største klokkemesse i Sveits

Se innslaget fra God morgen Norge her:

Klokkedesign fra Haugesund

Rune Bruvik er mer interessert i klokker enn folk flest. Han er utdannet fysioterapeut, men har gjennomført den egentlige drømmen, nemlig å designe klokker.

Bruvik Fine Timepieces er Norges eneste klokkemerke innen sitt segment, som er ekslusive klokker.

Klokkene som Bruvik designer koster mellom 14 000 og 16 000 kroner.

Hvem er målgruppen din?

- Menn og kvinner som er over gjennomsnittet opptatt av design og har lommeboken i orden. En slik klokke er helt klart en investering for livet, sier designeren selv.

Black Gold

Til sommeren lanserer Bruvik Fine Timepieces klokken Black Gold som er inspirert av den norske oljen.

designer-klokke (Foto: privat)
designer-klokke (Foto: privat)

Trenden viser at interessen for mekaniske ur (selvtrekkende) er økende.

- Herrer er mer opptatt av mekanikk (hva som er inni), mens damene går mer etter utseende og design, avslutter Thomas Heyerdahl.