KONSEKVENSER: Flystoppen får store økonomiske konsekvenser for flybransjen. Også eksportnæringene taper penger   lakseprodusentene må nå stoppe slakting og la laksen bli i mærene. Kommunikasjonsdirektør i Marine Harvest, Jørgen Christiansen, frykter at prisene på laks vil falle.
 (Foto: Leif Erik Kleppen)
KONSEKVENSER: Flystoppen får store økonomiske konsekvenser for flybransjen. Også eksportnæringene taper penger lakseprodusentene må nå stoppe slakting og la laksen bli i mærene. Kommunikasjonsdirektør i Marine Harvest, Jørgen Christiansen, frykter at prisene på laks vil falle. (Foto: Leif Erik Kleppen)

Norsk lakseeksport rammes av flykaoset

Men enda verre er det for flyselskapene som allerede slet som følge av finanskrisen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flystoppen stopper også eksportnæringen. Lakseprodusentene må stanse slakting, og lar laksen bli i merdene.

– Her er det en last som vi skulle sende med Thai Airways til Korea, sier Jørgen Christiansen, kommunikasjonsdirektør i Marine Harvest.

– Ført til mye plunder

Han viser TV 2 rundt på selskapets gigantiske kjølelager utenfor Oslo. Her står tonnevis med nyslaktet laks ferdig pakket. Den planlagt lasten til Sør-Korea i dag måtte kanselleres pga. flystoppen.

– Det at flytrafikken er stoppet har ført til mye plunder og ekstraarbeid. På torsdag fikk vi sendt noe med lastebil til Frankfurt, og med fly ut derfra. Men etter det har vi ikke fått noe ut av Europa, sier Christiansen.

Marine Harvest er verdens største oppdrettsselskap, og til Europa går laksen nå som vanlig med lastebil. Men 10 – 15 prosent av produksjonen sendes vanligvis med fly til USA og Asia. Nå er det stopp, og mye av laksen må derfor bli i merdene langs kysten.

– Vi har redusert noe på slaktingen for motvirke at det kommer for mye laks ut i markedet, og at prisene skal falle for mye, sier Christiansen.

Men lakseeksportørene har litt å gå på økonomisk. Etterspørselen ute i Europa er stor, og lakseprisen har vært svært høy de siste tre månedene. Det bekrefter også Eksportutvalget for fisk overfor TV 2 i dag.

Taper 200 millioner dollar daglig

Men mer umiddelbare og harde konsekvenser har flyselskapene merket. Ifølge den europeiske luftfartsorganisasjonen IATA taper de europeiske flyselskapene til sammen 200 millioner dollar per dag.

Flybransjen har slitt i motbakke i flere år pga. finanskrisen, og nå får de dette i tillegg.

– For de flyselskapene som allerede står svakt finansielt, kan dette bli vanskelig, sier Espen Andersen, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, til TV 2.