Flere permitterer etter store vulkantap

Vulkanskyen fører til milliontap for flyselskaper og andre berørte næringer. SAS bestemte fredag kveld at de vil permittere bakkeansatte.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det er korrekt at vi har sendt ut permitteringsvarsel. Det vil gjelde fra mandag, sier kommunikasjonssjef Kenneth Vikse i SAS til TV 2.

Norwegian har også begynt å vurdere om de skal permittere folk.

– Vi har allerede startet dialogen om permitteringer, og fortsetter den på mandag, sier selskapets informasjonsdirektør Anne Sissel Skånvik.

Røros Flyservice, som driver bakketjenester ved ni norske flyplasser, har sendt ut permitteringsvarsel til 550 av sine bakkeansatte.

YS-forbundet Parat, som organiserer de fleste i norsk luftfart, ba fredag om ekstraordinære tiltak fra myndighetenes side dersom flyforbudet ikke blir opphevet de neste dagene.

– Dersom flyene blir stående lenge på bakken, vil 15.000 ansatte i luftfarten og ytterligere 40-50.000 med tilknytning til luftfarten bli rammet, sier nestleder Vegard Einan i Parat.

– Vi vet at det vil være omkostninger på mange felt, og regjeringen vil ha en gjennomgang av dette, sier Kleppa.

Mange næringsdrivende vil kunne slite med å få dekket sine tap, da de fleste forsikringer ikke dekker tap knyttet til naturkatastrofer.

Tidligere er det anslått at Norwegians tap kommer opp i minst 10 millioner kroner daglig.

For Finnairs vedkommende er det snakk om et tap på to millioner euro per døgn. Selskapet varslet fredag at det etter to uker blir stans i alle lønnsutbetalinger dersom flyene fortsatt står på bakken.

Allerede torsdag begynte aksjene i de tre flyselskapene å falle. Fredag sank SAS med 1,98 prosent og Norwegian med 2,96 prosent. Det betyr imidlertid at markedet ikke har tatt inn over seg de store tapsmulighetene som ligger i fortsatt flystopp.

Ifølge nyhetsbyrået AFP er børsnedgangen større for flyselskapene ute i Europa. Analytikere byrået har vært i kontakt med, anslår tapet for den tyske luftfarten til om lag 50 millioner euro daglig. KLM-Air France taper rundt 30 millioner, ifølge de samme kilder.

Luftfartseksperten Steve Bond ved City University London sier til AFP at askeskyen kom på et svært uheldig tidspunkt. I månedene etter finanskrisen i 2008 har alle flyselskap kjempet mot fallende marginer. Hittil i år har det vært en viss bedring å spore, men så kommer altså askeskyen og stenger ned all virksomhet, sier Bond.

Han mener dette i verste fall kan påføre store selskaper betydelige tap, mens små flyselskaper kanskje vil forsvinne helt. (©NTB)