Nestenulykker i 1982 årsak til stengt luftrom

Tre nestenulykker måtte til før man tok problemet alvorlig.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Erfaringene fra to nestenulykker i 1982 der store Boeing 747-maskiner holdt på å styrte etter å ha fløyet inn i skyer av vulkansk aske, er en del av årsaken til at luftrommet over store deler av Europa nå er stengt.

– Etter to store hendelser med store passasjerfly, altså jumbojeter, er man blitt veldig klar over problemene asken kan føre til, forteller flyoperativ inspektør Helge Andreassen i Luftfartstilsynet.

Asken smelter fast i motorene

Det største problemet er at asken smelter i motorene og kleber seg fast i forbrenningskamrene og på turbinbladene. Det fører til at motorene etter hvert kan stoppe.

FARLIG FOR MOTORENE: Helge Andreassen i Luftfartstilsynet forklarer om askefaren.
FARLIG FOR MOTORENE: Helge Andreassen i Luftfartstilsynet forklarer om askefaren.

– Normalt er det ikke noe problem at en motor stopper, forteller Andreassen.

– Men når man flyr inn i slike forhold, er alle motorene utsatt for den samme påvirkningen og i verste fall stopper alle motorene.

Det var nettopp det som skjedde med jumbojeten fra British Airways 24. juni i 1982 utenfor kysten av Indonesia.

Les mer om hendelsen: Asken kan sandblåse vinduene

Ignorerte askesky

Til tross for at en DC-9 fra Garuda Airlines på innenriks flyging allerede 5. april varslet om problemer med vulkansk aske, ble ingenting gjort for å legge om flyrutene.

Vulkanen Galunggung på øya Java fortsatte å spre aske. 24. juni fløy så Boeing 747-maskinen fra British Airways inn i askeskyen. Alle de fire motorene sluttet etter kort tid å virke.

Glidefly

Nå var flyet med 262 personer om bord gjort om til et gigantisk glidefly. Mens flyet stadig nærmet seg havflaten, forsøkte pilotene å starte motorene igjen.

Etter ett kvarter, etter at flyet hadde mistet nesten to tredeler av høyden fra 11.000 meter, klarte mannskapet å starte tre av de fire motorene igjen.

Luftrommet rundt vulkanen ble stengt midlertidig og gjenåpnet etter få dager.

Motorstopp igjen

13. juli er det nære på igjen. Denne gang er det en Boeing 747 fra Singapore Airlines, på vei fra Singapore til Melbourne, som får problemer med askeskyen.

Med bare to av de fire motorene i drift klarer flyet å nødlande i Jakarta.

Først etter den siste nestenulykken ble luftrommet permanent stengt og flyledene lagt om. I tillegg begynte man å følge med på hvor askeskyen fra vulkanen var på vei.

Les rapport fra Austtralias meteorologiske institutt: http://www.bom.gov.au/amm/docs/1983/hanstrum.pdf