Fortsatt håp i meklingen ti timer på overtid

Det var torsdag morgen fortsatt håp om å avverge storstreik i kollektivtransporten. Ti timer etter at fristen gikk ut, fortsatte meklingen inn i formiddagen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lite nytt lekket i løpet av natten og morgentimene ut fra lokalene til Riksmeklingsmannen i Oslo sentrum. Det som var klart torsdag morgen var at partene i transport- og miljøsektoren fortsatt følte de hadde grunnlag for å jobbe videre mot en enighet. Store deler av kollektivtilbudet i Norge blir rammet hvis partene ikke blir enige.

Meklingen i bussektoren, godsbilbransjen og miljøsektoren skulle etter planen være avsluttet ved midnatt, men informasjonsleder Bente Bolstad i Yrkestrafikkforbundet sier partene er blitt enige om å fortsette utover morgenen.

– De som skal på jobb i dag, skal gå på jobb som planlagt. Vi fortsetter meklingen utover morgenen og dagen, sier hun til NTB. Ifølge NRK ble klimaet i meklingen karakterisert som intenst i det morgensola tittet fram over Oslo.

Rundt 2.000 ansatte i transport- og miljøsektoren blir tatt ut i streik hvis meklingen ikke lykkes. Mange av dem er bussjåfører. Forbundene, som normalt forhandler hver for seg, har samlet varslet en rask opptrapping av streiken hvis det ikke blir enighet i meklingen. Allerede tidlig neste uke er den første utvidelsen varslet dersom streiken blir et faktum.

Lønn og arbeidstid er de to sentrale temaene for arbeidstakerne. Bussjåførene vil ha en lønnsutvikling som holder tritt med utviklingen i gjennomsnittlig industriarbeiderlønn og stiller seg sterkt negative til den økende bruken av såkalt delskift. Ordningen innebærer av bussjåfører blir pålagt ubetalt opphold i arbeidet i timene mellom morgen- og ettermiddagsrushet. (©NTB)