TAPER PENGER: Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet mener nordmenn taper tusenvis av kroner på å være lojale kunder. (Foto: CF Wesenberg/kolonihavnen, Gorm Kallestad/SCANPIX)
TAPER PENGER: Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet mener nordmenn taper tusenvis av kroner på å være lojale kunder. (Foto: CF Wesenberg/kolonihavnen, Gorm Kallestad/SCANPIX)

– Nordmenn kaster penger ut av vinduet

Forbrukerrådet oppfordrer alle til å bruke dagen i dag til å finne bedre betingelser på lån, forsikring, telefon og strøm.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange av oss kan ha mye å spare på å være mer prisbevisste kunder. En undersøkelse TNS Gallup har utført for Forbrukerrådet viser at hele 8 av 10 nordmenn ikke engang vurderer å bytte bank, strømleverandør, mobilabonnement eller forsikringsselskap.

– På den ene siden er vi veldig forbauset, fordi det er tusenvis av kroner å spare årlig, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet til TV 2 Nyhetene.

– Samtidig ser vi at lojaliteten vi forbrukere har til våre leverandører er så utrolig mye større en all logikk skulle tilsi, fortsetter Flesland.

Kostbar kundelojalitet

Nordmenn bytter gjerne partner oftere enn vi bytter bank. Mange tror at man får bedre betingelser gjennom et langvarig kundeforhold. Men det er en misforståelse, mener Flesland.

– Det er ingen ting som tyder på at du får bedre tilbud dersom du har vært kunde i lang tid.

Forbrukerrådet minner om at det nå er lett å bytte både bank, forsikringsselskap, strømleverandør og mobilselskap.

Finn beste tilbud på nettet

En rekke offentlige nettportaler gir nå oversikt over de utallige tjenesteleverandørene og deres priser og betingelser.

finansportalen.no finner du oversikt over innskudd, lån og forskjellige forsikringer. Post- og teletilsynet driver et eget nettsted telepriser.no der man kan finne de gunstigste prisene på mobil, fasttelefon og bredbånd. Mens Konkurransetilsynet har ansvar for en landsomfattende oversikt over landets strømleverandører.

Åpen linje i kveld

Hvis du vil henge deg på Forbrukerrådets kampanje «Den store byttedagen» og lurer på hvordan du skal gå fram for å bytte for eksempel långiver eller forsikringsselskap, så kan du ringe 03737 mellom kl. 19.30 og 22.00 i kveld og få hjelp. Her sitter Forbrukerrådets eksperter klar til å gi deg assistanse.