FARLIG: Å kjøre med vinterdekk på våt asfalt er skremmende farlig. © Knut Arne Glesne
FARLIG: Å kjøre med vinterdekk på våt asfalt er skremmende farlig. © Knut Arne Glesne

Lovlig - men livsfarlig

Denne fella går altfor mange bileiere i.

Det kan være fristende å bruke opp vinterdekkene nå. Dersom mønsterdybden er dårlig for en ny vintersesong, men god nok som sommerdekk – altså 1,6 millimeter – vil det gi innsparinger på dekkbudsjettet. Men det er absolutt ingen god ide.

Selv om det er lovlig, er det rett og slett farlig.

Farligere enn å kjøre på de dårligste sommerdekkene.

Spar heller tusenlapper på å sjekke pristilbud.

For her er sommerens beste dekk

Mye dårligere enn de dårligste sommerdekkene

Vi har testet brukte, piggfrie vinterdekk på testbanen målt mot nye gode sommerdekk.

Nokian Hakkapeliitta RSI vinterdekkene fra 2005 har fortsatt 5,7 millimeter igjen av mønsterdybden. Altså mer enn nok til å tekkes vinterdekkravene, og veldig mye mer enn sommerdekkravene sier.

Dekkene har nordisk gummiblanding, altså er de mykere enn kontinentale vinterdekk som tyskere og sveitsere gjerne kjører på. Målingene våre bekrefter at gummien er myk; mye mykere enn for ordentlige sommerdekk.

Rullemotstanden er lav, noe som skal gi lavt forbruk. Men siden rullemotstand og grep står på hver sin side av samme skala, hinter dette også om glatte egenskaper.

Glatt!

Glatte, det er de virkelig. På den tørre asfalten gjør de det dårligere enn alle sommerdekkene vi testet – selv de farlig dårlige, grisebillige dekkene.

De oppleves som ustabile og inkonsekvente, med brå overganger mellom grep og slipp. Man merker ikke så mye til dette ved vanlig kjøring, det er først når grensene nås – for eksempel ved en unnamanøver eller nødbrems – at dekkene viser fram sine dårlige sider. Den myke gummien bøyes, og friksjonen er lav.

Se alle våre biltester her

Les også disse godsakene:

De kuleste bilene vi har kjørt

Trenger du egentlig større bil?

Her er sommerens beste dekk!

Virkelig skremmende

Det er på våt asfalt de piggfrie virkelig skremmer oss. På handlingbanen, der både akselerasjonsegenskaper, bremseegenskaper og sideveisgrepet testes, bruker de mye lengre tid enn de nye, påkostede Continental-sommerdekkene.

Testførerens kommentar er kort: – Farlig!

Piggfri-dekkene vannplaner mye tidligere enn sommerdekkene; ved kjøring rett fram vannplaner Continental-sommerdekkene i 83,2 km/t i den åtte millimeter dype testdammen. Nokian-piggfridekkene planer allerede ved lave 51,8 km/t. Også sideveisgrepet på våt asfalt er elendig.

Aller verst er bremseegenskapene på vått: Ved full brems fra 100 km/t bruker sommerdekkene 72,3 meter.

Du trenger ytterligere 34 meter for å få stoppet med de piggfrie. Og når du står stille med Continental-valsene, holder den piggfriskodde bilen fortsatt 56,6 km/t.

Det er mildt sagt en skremmende stor forskjell. Som fort kan koste mye mer enn et sett nye, gode sommerdekk.

Hovedårsakene er at den myke gummien gir mindre friksjon mot asfalten, samtidig som dreneringskanalene i dekket lukkes ved belastning, så vannet ikke kommer unna.

Uansett årsak, er konklusjonen entydig:

Vanlige, piggfrie vinterdekk med nordisk gummiblanding har ingen ting på vår- og sommerveier å gjøre.

Resultater:

Tabell1ny
Tabell1ny

Bakgrunnsdataene for testvurderingene finner du her

Tabell2ny
Tabell2ny