DRAS AV SKJÆRET: 300 tonn tungolje lekket ut i sjøen da «Full City» gikk på grunn utenfor Langesund sommeren 2009. (Foto: Teigen, Trond Reidar/SCANPIX)
DRAS AV SKJÆRET: 300 tonn tungolje lekket ut i sjøen da «Full City» gikk på grunn utenfor Langesund sommeren 2009. (Foto: Teigen, Trond Reidar/SCANPIX)

Nekter straffskyld etter «Full City»-ulykken

Både kapteinen og styrmannen fra bulkskipet «Full City» sa seg ikke skyldig da saken mot dem startet i Nedre Telemark tingrett mandag.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De to er tiltalt for brudd på forurensningsloven og skipssikkerhetsloven etter at skipet drev på grunn utenfor Langesund 31. juli i fjor. 300 av totalt 1100 tonn tungolje lekket ut av skipet.

Det er satt av to uker til rettssaken i Nedre Telemark tingrett.

– Uaktsom

Påtalemyndigheten holdt sitt innledningsforedrag og redegjorde for tiltalen. I tillegg gikk man gjennom hendelsesforløpet for ulykkesnatten i Nedre Telemark tingrett mandag.

Kapteinen (55) og styrmannen (26) viste ikke tilstrekkelig aktsomhet i forbindelse med ulykken, mener påtalemyndigheten.

Ifølge tiltalen unnlot kapteinen å foreta en risikovurdering ved å la skipet ligge oppankret under dårlige væreforhold. Skipets bunn ble slått i stykker og flere hundre tonn olje lakk fra skipet. Som skjerpende omstendigheter er det blant annet lagt vekt på at skipet befant seg nær land, samtidig som det var i ballast og dermed mer utsatt for hurtigere drift.

I tillegg mener påtalemyndigheten at kapteinen ikke i tilstrekkelig grad varslet andre om ulykken.

OLJESØL I RETTEN: Hovedetterforsker Kjetil Rakkestad (t.v.) og aktor Petter Sødal forbereder seg til «Full City»-saken i Nedre Telemark tingrett mandag. (Foto: Aas, Erlend/Scanpix)
OLJESØL I RETTEN: Hovedetterforsker Kjetil Rakkestad (t.v.) og aktor Petter Sødal forbereder seg til «Full City»-saken i Nedre Telemark tingrett mandag. (Foto: Aas, Erlend/Scanpix)

– Ulykke

De to tiltalte nekter straffskyld fordi de mener at det som skjedde var et ulykkestilfelle.

– Dette er et ulykkestilfelle. Det er ingen straffbar uaktsomhet ute og går, sier kapteinens forsvarer Brynjar Østgård til TV 2 Nyhetskanalen.

Forsvaret legger vekt på at et sammentreff av uheldige omstendigheter som handler om værvarsler, medvirkning fra Veitrafikksentralen i Brevik, tekniske problemer med at ankere røk og bunnforhold på stedet.

Fikk ikke reise hjem

Kapteinen og styrmannen ble holdt tilbake i Norge i fire måneder etter ulykken. Først i desember ble de satt fri, og reiste da til hjemlandet Kina. Begge møtte i retten i Skien mandag.

– Normalt så får man et såkalt varetektsfradrag dersom man skulle bli dømt. Men i dette tilfellet så har ikke de tiltalte vært i varetekt, men de ble holdt tilbake og bodde på hotell. Det blir et mer skjønnsmessig fradrag, men det vil helt klart spille inn ved en eventuell domfellelse, forklarer kapteinens forsvarer til TV 2 Nyhetskanalen.

– Han har vært hjemme i Kina hos sin familie. Der har han kunnet samle seg etter det som for ham, var en oppskakende hendelse i fjor, sier kapteinens forsvarer, Brynjar Østgård.

Hans Jacob Bull, professor ved Institutt for sjørett ved Universitetet i Oslo, er ikke overbevist om at offiserene kommer til å bli dømt etter havariet.

Rederiet i retten

Både rederiet og eierne av skipet har representanter på plass i Nedre Telemark tingrett.

– Det er en støtte for de tiltalte å ha landsmenn til stede, sier Østgård.

Se intervju med Bull fra TV 2 Nyhetskanalen:

417967