HAR FÅTT PENGER: Milliardbeløp skal brukes til å gjenoppbygge jernbanen, bare på det sentrale Østlandet, lover jernbanedirektør Elisabeth Enger. (Foto: Stian Lysberg Solum)
HAR FÅTT PENGER: Milliardbeløp skal brukes til å gjenoppbygge jernbanen, bare på det sentrale Østlandet, lover jernbanedirektør Elisabeth Enger. (Foto: Stian Lysberg Solum)

Her vil staten bruke over to milliarder til jernbanen

Totalfornyelse mellom Oslo og Ski vil koste over 500 millioner kroner, mener Jernbaneverket.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange tiår med neglisering av vedlikeholdet av jernbanenettet er den grunnleggende årsaken til togkaoset, innrømmer sjefen for Jernbaneverket.

Har fått penger

Men nå sier jernbanedirektør Elisabeth Enger at hun har fått tilstrekkelig med penger til å ordne opp. Milliardbeløp skal brukes til å gjenoppbygge jernbanen, bare på det sentrale Østlandet.

– Nå opplever vi resultatet av at vi over lang tid har brukt for lite penger på vedlikehold og fornyelse av den infrastrukturen vi har. Det aller viktigste er det vi holder på med her i Oslo området. Her skal vi nå bruke 2,5 milliard til å skifte ut nær sagt sville for sville, i hele den innerste delen av Østlandet, sier Enger til TV 2.

På banestrekningene i og rundt Oslo vil de viktigste strekningene totalfornyes, og Jernbaneverket opplyser til TV 2 at de vil bruke milliardbeløpet de har fått til disse prosjektene:

  • Totalfornyelse Oslo-Ski, 2013: 518 millioner kroner
  • Fornyelse Moss-Kornsjø, 2010-2014 (grøfting, kabalkanaler, pukk): 300 millioner kroner
  • Akseltellere Oslo-Ski, 2011: Om lag 40 millioner kroner
  • Øvrig fornyelse utvalgte strekninger, 2010-2020 (sviller, skinner, sporveksler, kontaktledning): Om lag 200 millioner kroner
  • Totalfornyelse Lyasker - Oslo - Etterstad (Prosjekt Oslo), 2009-2013: Om lag 2 milliarder kroner
  • Akseltellere Lysaker-Asker-Spikkestad, 2011-2012: Om lag 60 millioner kroner
  • Totalfornyelse Lysaker-Asker 2011-2012 og 2014: 370 millioner kroner
  • Fornyelse Asker-Spikkestad, 2010-2011 (sporveksler, sviller, skinner): 80 millioner kroner

I sommer vil dessuten togtrafikken stenges mellom Oslo og Drammen i 30 dager, forteller Jernbaneverket på sine nettsider.

Denne togstansen vil gjøre det mulig å skifte ut flere anlegg som skaper forsinkelser.

Blir verre før det blir bedre

Togpassasjerene må imidlertid finne seg i at det blir verre før det blir bedre.

Fram til år 2013 må vi tåle at togtilbudet kan bli dårligere. Dette er nødvendig for å få jobben gjort, sier sjefen for Jernbaneverket.

– Vi har et mål om at ni av ti tog skal være i rute, og vi har en målsetting om at infrastrukturen skal være slik ved overgangen 2012 - 2013 her i Osloområdet – og at det skal være et realistisk mål, sier Elisabeth Enger.