Cervélo (Foto: KARIM JAAFAR/AFP)
Cervélo (Foto: KARIM JAAFAR/AFP)

Hushovd får ny supersykkel til Paris-Roubaix

Cervélo har klar en ny, spesialdesignet sykkel til brosteinsklassikeren. Se den her.

Helvetet i nord - eller En søndag i helvete sier man ofte om Paris-Roubaix.

Søndagens klassiker er kanskje det mest krevende endagsrittet med kilometervis av brosteinspartier, mange av dem skikkelig dårlige, og, som oftest, regn og gjørme.

- Rittet er så spesielt at vi trenger en tøffere sykkel - kun for Paris - Roubaix, sier Marc Accard, tekniker hos Cervélo TestTeam.

Nye hjul og sykler
Hver minste detalj på sykkelen er tenkt på for å gi Thor Hushovd best mulig sjanse til å oppfylle drømmen om seier i rittet.

- Gaflene foran og bak er bredere. Vi bruker nye, spesialutviklede hjul til dette rittet. De er bredere og tykkere for å gi mer demping på brosteinen, og bedre grep på det vanskelige underlaget, forklarer Accard.

Dropper karbon
I tillegg har man et annerledes tannhjul enn på sykkelen Cervélo-rytterne bruker i alle andre ritt.

- Også setepinnen er annerledes. Vi bruker aluminium istedet for karbon. Rittet krever sterkere materialer, sier Accard som forteller at til og med pedalene av og til skiftes ut for Paris-Roubaix.

Se reportasje om sykkelen i vinduet øverst.

De aller fleste lagene har en egen sykkel til Paris - Roubaix, og årets Cervélo-sykkel er en videreutvikling av fjorårets utgave.

Kan være avgjørende
Cervélo har vunnet flere kåringer av beste sykkel, og Thor Hushovd tror produsentens evne og vilje til å hele tiden utvikle syklene er avgjørende.

- Det er de små detaljene hele tiden som er kjempeviktige. Er man uheldig og punkterer på et dårlig tidspunkt kan man tape løpet. Har du dårlig grep, kan du skli og falle i en sving, slik som jeg gjorde i fjor, sier Thor Hushovd til TV 2 Sporten.

Mental fordel
Gérard Vroomen, en av to grunnleggere og eiere av Cervélo, tror det at man hele tiden er i forkant gir rytterne hans en mental fordel.

- Når rytterne vet at de har de beste syklene, og ser seg rundt i feltet på hva konkurrentene har, klart det betyr noe mentalt, mener Vroomen.

- Det er klart det betyr noe. Når jeg ser at konkurrentene kjører på gammeldagse hjul, og jeg vet at vi har nye, mye bedre hjul, så gir det trygghet, sier Hushovd.

Én prosent kan skille
I fjor hjalp imidlertid verken spesialhjul eller sykkel. Thor Hushovd falt i en venstresving - kanskje fra seier, som Tom Boonen istedet tok for andre år på rad.

- Selvfølgelig betyr rytteren mest, hvis ikke hadde jeg gått ut og vunnet Paris-Roubaix selv, sier Vroomen.

- Rytteren er selvfølgelig viktigst, men det er så mange gode ryttere i feltet at dersom vi kan gjøre én prosent forskjell på utstyret, kan det avgjøre rittet.