Skoda Yeti får to personligheter i forbindelse med faceliften   en litt røff off road versjon og en mer dynamisk bybil. Forskjellene er imidlertid mest på overflaten.
Skoda Yeti får to personligheter i forbindelse med faceliften en litt røff off road versjon og en mer dynamisk bybil. Forskjellene er imidlertid mest på overflaten.

Skoda Yeti: Familiefavoritten får splittet personlighet

Facelift: Slik skal Yeti tukte konkurrentene.

Med kombinasjonen småtøft utseende og plass nok til en liten familie, har Skoda Yeti markert seg godt blant de mindre SUV-ene.

"Her får du et kinderegg av en bil, med liten størrelse utvendig, enormt god plass innvendig, en gavepakke av et baksete, og et trivelig førermiljø", skrev vi i Broom da vi testet Yeti første gang.

Nå er det duket for en facelift – og med den vil Skoda å tilby flere nye argumenter for å velge den populære kompakt-SUVen.

Les hele Yeti-testen – klikk her

By og land

Yeti kommer nå med ny design og i to varianter, en for by og landvei og en med litt røffere styling.

Det er lett å se forskjell på de to versjonene både foran og bak. Støtfangere, understellsbeskyttelse, beskyttelseslister på siden og sideskjørt er enten lakkert i bilens farge eller holdt i sort plast.

Begge versjonene har en ny front og ny hekk i tillegg til et helt nytt interiør.

LES OGSÅ: SUV-en din kan være en dødsfelle

Praktisk i fokus

Nye Yeti har mange praktiske løsninger, for eksempel vendbar bagasjeromsmatte, tre separate seter bak som kan felles ned eller fjernes, holder for refleksvest under førersetet og en søppelbeholder i døren.

De fleksible baksetene gjør det mulig å fjerne setet i midten å flytte de ytre setene innover for å få en ekstra romslig fireseter.

Bagasjerommet tar fortsatt 405 liter, og ved å fjerne baksetet blir volumet 1760 liter.

LES OGSÅ: Beste SUV til under 400.000 kroner

Seks motorer

Utvalget av motorer og girkasser er utvidet. Yeti leveres med tre dieselmotorer og tre bensinmotorer med turbo og direkte innsprøytning.

Ytelsene spenner fra 1,2 TSI med 105 hk til 2,0 TDI med 140 hk.

Versjonene med firehjulsdrift har femte generasjon Haldex-kobling, og med automatgir har den enten seks- eller sjutrinns dobbeltklutsj automatgir (DSG).

Yeti i urban drakt.
Yeti i urban drakt.
Bakfra.
Bakfra.

LES OGSÅ: Tre skikkelige vinterbiler med 4x4

Lavt forbruk

GreenLine versjonen med 1,6 105 HK, forhjulsdrift og manuelt gir har et forbruk på 0,46 liter per mil og et CO2 utslipp på kun 119 g/km.

I tillegg leveres tre Green tec-motorer med start-stop system, energigjenvinning ved bremsing og hjul med lav rullemotstand. Dette er en 1,4 TSI 122 hk og 2,0 TDI 140 hk, med sekstrinns manuelt gir og 1,6 TDI 105 hk med sjutrinns DSG.

Blant de nye motor- og girkombinasjonene finner vi også 1,6 TDI 105 HK med forhjulsdrift og sjutrinns DSG.

Yeti off road.
Yeti off road.
Bakfra.
Bakfra.

LES OGSÅ: Er det dumt å kjøpe denne uten 4x4?

Kommer i desember

Yeti presenters første gang på bilutstillingen i Frankfurt i september.

– Vi har store forventninger til nye Yeti som kommer til Norge i desember, sier direktør for Skoda i Norge, Kai Robert Solheim.

Skoda Yeti interiør
Skoda Yeti interiør

Yeti eller Nissan Qashqai? Les duellen her