navarsete (Foto: Jorganovich / Ebbesen / TV 2)
navarsete (Foto: Jorganovich / Ebbesen / TV 2)

Navarsete åpner for privat veihjelp

Går til angrep på finansminister Sigbjørn Johnsen som hun mener bremser utbyggingen av vei og jernbane.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter flere tiår på ønskelista over nye veiprosjekter, fikk Eikåstunnelen nord for Bergen bevilget midler gjennom Nasjonal Transportplan i 2008.

Et EU-direktiv har satt en midlertidig stopper for prosjektet, men samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa er klar: Slik kan det bli mer av dersom det åpnes for private investeringer i bygging av vei og jernbane.

– Jeg vil ha fortgang. Jeg kjenner utålmodigheten selv, og på vegne av mange som ønsker å bygge dette landet, sier Kleppa til TV 2.

Navarsete snur

Da Nasjonal Transportplan ble lagt frem av Kleppas forgjenger og partileder, var det ikke foreslått private investeringer.

Nå har Navarsete snudd.

– Det kan være en mulighet å gi Statens vegvesen og Jernbaneverket mulighet til å ta opp lån på samme måte som mange andre statlige instanser har mulighet til det i dag, sier hun til TV 2.

Utfordrer finansministeren

Navarsete går til angrep på finansministeren, og hans forgjengere i regjeringen, og mener de hindrer raskere utbygging av vei og jernbane. Hun ønsker seg en offentlig debatt.

– Hvis dette viser seg å være sunn fornuft, slik at folk i landet mener dette kan være rett, så tror jeg det er mulig å overbevise også de. For de lytter til sunn fornuft, sier Navarsete.

Nei fra Johnsen

Finansminister Sigbjørn Johnsen ønsker ikke å starte med private investeringer, og viser til svarene han ga i Stortinget 23. mars.

– Det konkluderes med at OPS-finansiering av vegprosjekter innebærer at staten lånefinansierer utgifter til vegprosjekter, og at Regjeringen derfor foreslår ikke å åpne for flere OPS-prosjekter nå, sa finansministeren.

Han mener forslag om privat investering er en måte å gjennomgå handlingsregelen på. Den er hellig for finansministeren.

– For å si det med et glimt i øyet: Den som har nok penger i banken, trenger ikke å kjøpe på avbetaling.

Bred evaluering

Utspillet fra Kleppa og Navarsete dreier seg om såkalt offentlig privat samarbeid, OPS, i utbyggingen av vei og jernbane.

Kun tre veistrekninger er bygd gjennom en slik ordning i Norge. Det dreier seg om E18 Grimstad–Kristiansand, E39 Klett–Bårdshaug og E39 Lyngdal–Flekkefjord.

– Vi snakker om å snu steiner for om mulig å få til enda mer vei og bane for pengene. Da regner jeg med at noen kan foreslå flere OPS-prosjekter. Det blir viktig i denne debatten å ytterligere evaluere de tre prosjektene som er gjennomført. Men jeg vil være åpen og lyttende, ikke trekke konklusjoner i forkant, sa Kleppa til Aftenposten.

– Folk forventer fart i utbyggingen. Da må vi ha et åpent sinn, sier Navarsete.

Nei fra Fagforbundet

Fagforbundet avviser OPS for å bygge vei og bane.

– Dette vil vi helt klart bruke enhver anledning til å motarbeide. Og jeg regner med det kommer til å bli stoppet. Vi skal ikke bruke fellesskapets penger på slikt tull, sier nestleder Geir Mosti.