Dyrere vedlikehold med konkurranse

Konsulentselskapet Dovre Group finner en rekke svakheter ved konkurranseutsettingen av drift og vedlikehold i Statens vegvesen. Det koster mer nå enn tidligere.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sju år etter at produksjonsvirksomheten i Statens vegvesen ble skilt ut i statlige Mesta og vedlikeholdskontraktene konkurranseutsatt, karakteriseres markedet og kontraktene som «umodne»i en evalueringsrapport som Dovre Group har laget på oppdrag av Samferdselsdepartementet.

Gjennomgangen av konkurransesituasjonen kommer etter at Riksrevisjonen i fjor høst kom med knusende kritikk i sin rapport om drift og vedlikehold av riksveinettet. Riksrevisjonen pekte blant annet på at Statens vegvesen har manglende styring og oversikt over tilstanden i veinettet, at det er liten konkurranse blant entreprenører som tar veioppdrag, og at det er små økonomiske sanksjoner fra bedrifter som ikke gjør god nok jobb.

Evalueringsrapporten tar forbehold om at det er vesentlige usikkerheter knyttet til prisnivået før konkurranseutsetting. Dovre Group viser samtidig til at prisveksten er større enn det Statens vegvesen har kommunisert tidligere. (©NTB)