PS saab (Foto: Scanpix)
PS saab (Foto: Scanpix)

Vil gjøre Saab til billigmerke

Saabs største långiver vil bygge 9-3 og 9-5 i Russland - og selge dem til lavpris.

Businessmannen Vladimir Antonov har vært med i kulissene hele veien under Spykers overtagelse av Saab.

Han har vært mannen med pengesekken. Nå trer han fram og signaliserer at han vil ha en mer aktiv rolle i fortsettelsen.

10 000 i året

Til det russiske nyhetsbyrået Slon avslører Antonov at han har planer om å starte ny produksjon av dagens 9-3- og 9-5-modeller - i russiske Kaliningrad.

Denne enklaven ved Østersjøen har allerede en betydelig bilproduksjon. Saabene skal etter planen produseres på Avtotors fabrikk og målsetningen er 10 000 biler i året.

Hvem er egentlig Saabs nye eier? Les mer her

GMs skrekkscenario

- Vårt oppdrag er å gjøre bilen tilgjengelig og overkommelig i pris. Utfordringen blir å klare samme prisklasse som Ford Focus, sier Antonov til Slon.

Hva den tidligere Saab-eieren GM mener om dette er foreløpig ikke kjent. Underveis i salgsprosessen av Saab har nettopp redselen for at Saab-teknologien skulle ende i Russland vært et stridstema. Nå kan det altså se ut som at GMs bange anelser kan slå til.

Vi har en mistanke om at siste ord neppe er sagt i denne saken.

Gammel, men fortsatt god? Les mer her

Saab 9-5, gammel traver som kanskje får nytt liv? (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
Saab 9-5, gammel traver som kanskje får nytt liv? (Foto: Bjørn Olav Amundsen)