Untitled 4 (Foto: faksimilie Finn.no/privat)
Untitled 4 (Foto: faksimilie Finn.no/privat)

Tapte 9000 kr på Finn.no

Selgeren lovte prisavslag ved forhåndsbetaling, men sendte aldri maskinen. Nå kan pengene være tapt frykter student.


- Av prinsipp har jeg aldri forhåndsbetalt noe før. Jeg har ikke engang handlet på Finn.no, sier musikkstudenten Leif H.T. Pettersen til TV 2 hjelper deg.

Nå angrer 22-åringen, og føler han har kastet 9000 kroner ut av vinduet.

Les også: Rundtlurt nordmann forhåndsbetalte for løve på nettet

Se også: Ville utføre unødvendige reparasjoner

Måtte ha ny maskin raskt

Da den forrige MacBooken hans ble stjålet, trengte han en ny. På en Finn-annonse fant Leif en ny og ifølge annonsen, nesten ubrukt maskin. I annonsen skrev selgeren at maskinen var maks tre uker gammel, og at garantier og kvitteringer «var i sin fulleste hellhet»

Da selgeren i tillegg sa han skulle slå av nesten tusen kroner om han bestemte seg fort, slo han til.

Leif studerer musikkproduksjon på Campus Rena, og i skolesammenheng er han helt avhenging av maskinen.

- Uten maskinen får jeg ikke gjort noe. Enkelt og greit. Jeg måtte ha en ny maskin, og derfor slo jeg til på Finn-annonsen.

Pengene ble overført til selgeren den 28. februar. Leif ble garantert at maskinen skulle sendes så fort pengene var overført.

- Før jeg betalte pengene hadde jeg god kontakt med selgeren. Det virket veldig seriøst og jeg trodde på ham, sier han til TV 2 hjelper deg.

Skjedde en glipp

Men etter hvert som ukene gikk, begynte Leif å bli bekymret. Han prøvde å nå selgeren på telefon, men fikk sjeldent svar.

I mailene de utvekslet sto selgeren på sitt - Macbooken ville komme. Men etter hvert innrømmet selgeren at han faktisk ikke hadde MacBooken han hadde tatt i mot 9000 kroner for, og at det hadde skjedd en «glipp»

I en mail til Leif skriver selgeren at glippen var at maskinen han hadde solgt han hadde blitt vunnet i en konkurranse, men at han ikke hadde mottatt den ennå.

Dette syns Leif var rart, for om selgeren hadde vunnet maskinen i en konkurranse, og ikke hadde fått den ennå, hvordan kunne den da være brukt i tre uker? I annonsen sto det også at selgeren ville bli kvitt den fordi han «ikke taklet overgangen fra PC til Mac»

Han fikk valget om å vente på at maskinen ville dukke opp, eller få pengene sine refundert. Leif valgte det siste, og den 10.mars skulle pengene sendes tilbake.

- Jeg har fortsatt ikke sett noe til pengene, sier Leif som nå har politianmeldt selgeren.

TV 2 hjelper deg har mottatt flere tips på den samme selgeren.

Selgeren etterforskes

Politianmeldelsen ble levert til politiet i Trondheim.

- Vi vil ta inn en person til avhør i saken og den vil bli etterforsket, bekrefter politibetjent Kristian Mørkved ovenfor TV 2 hjelper deg.

Mer risikabelt

Forbrukerrådet advarer folk alltid mot å forskuddsbetale, spesielt om kjøperen er ukjent person.

- Det er alltid mer risikabelt å handle av privatpersoner og enn av etablerte butikker på nettet, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Halsos sier at de aller fleste gangene man handler av privatpersoner, går kjøpet smertefritt. Men, når det først går galt, stiller man svakere i slike saker.

- Rent kjøpsrettslig er det tryggere å handle i butikken, sier Halsos.

Om du som forbruker kommer i tvist med en privat selger, kan Forbrukerrådet gå inn å megle i saken og forhandle i Forbrukertvistutvalget.

- Her kan det fattes et bindende vedtak som kan tas med til namsfogden, sier Halsos.

Svarer ikke

TV 2 hjelper deg har prøvd å kontakte selgeren, som etter det TV 2 hjelper deg kjenner til er en mann i 20-årene fra Trondheimsområdet, uten hell.

Har du opplevd noe lignende? Tips TV 2 hjelper deg.