Illustrasjonsfoto
Illustrasjonsfoto

Du kan spare mye på familiedrømmen

Diger stasjonsvogn, diesel og firehjulstrekk - og attpåtil stor bruktimport-rabatt.

Mercedes E-Klasse er en klassiker i bruktimport-sammenheng. Bare i fjor - som for øvrig var et svært dårlig år for bruktimport grunnet finanskrisen - kom 1054 stk. Mercedes E-Klasse inn til landet via ”bakveien”.

Dette forteller to ting: For det første, at dette er en populær modell. For det andre, at her er det penger å spare.

Vi tenkte at skal det være, så skal det være - og klinket til med en skikkelig drømmebil for Kari og Ola Nordmann. En godt utstyrt stasjonsvogn, med svær dieselmotor og firehjulstrekk. Selv om nok besparelsen kunne blitt enda større med en litt ”snillere” modell...

Bilen:

Er døpt i november 2006 – og er en Mercedes E 280 T CDI 4Matic, som har gått 97 000 kilometer. Den er lakkert i flintgrau-metallik og har lysegrått skinninteriør med innslag av edel-tre.

Den sekssylindrede dieselmotoren yter anstendige 190 hk, den har automatgir, og som nevnt 4Matic firehjulstrekksystem som sikrer god framkommelighet på all slags føre.

Av utstyr kan vi kort nevne: Stort navigasjonsanlegg, bi-xenon lys, automatisk klimaanlegg, Regnsensor, lyssensor, glass-soltak, parkeringssensorer osv. osv

Vi har testet "lillebror" MB E200T CDI, les mer her:

Bilen selges i Hermer, Tyskland for 27 500 euro. Og vi fant den som vanlig på www.mobile.de

MBe280-cdi
MBe280-cdi

For å se hele annonsen, klikk her:

Smart kjøp?

Hvis du vil ha en bil med mye plass, god framkommelighet uansett føre, sterk motor, komfort i overflod og ikke så rent lite status, men ikke har lyst på en tradisjonell SUV - da er dette en helt fantastisk bil.

Vi kan jo nevne i en bisetning at du får en splitter ny, godt utstyrt Skoda Superb stasjonsvogn med firehjulstrekk og dieselmotor til omtrent samme pris... Hva som er det smarteste kjøpet få bli opp til hver enkelt å vurdere. Noe sier meg at den som vurderer den ene av disse, kanskje ikke vurderer den andre?

Illustrasjonsfoto
Illustrasjonsfoto

Regnestykket:

440 000 kroner er mye penger for en bruktbil, men dette er definitivt en bil som byr på det lille ekstra. Her har du alt. Det finnes ikke mange slike til salgs i Norge. Rett og slett fordi det er solgt få nye, da de var svært dyre. Og kanskje har SUV-trenden de siste årene ”flyttet” potensielle kjøpere over på Mercedes ML og GL?

Vi fant bare en bil som ligner, men den har gått noe lenger, og er priset til 499 000 kroner. (Se annonsen her:) Det gir en besparelse på ”vårt” eksemplar på 60 000 kroner.

Illustrasjonsfoto
Illustrasjonsfoto


Avgiftsberegning:

Bilens pris i Tyskland: 179 091,-

Mva: 44 773,-

Vektavgift: 119 411,-

Motoreffektavgift: 93 838,-

CO2-avgift: 122 124,-

Bruksfradrag -120 734

Vrakpant + klimagassavgift: 1 559,-

Sum totale avgifter:

Sum engangsavgifter: 216 197,-

Sum avgifter inkl. mva: 260 970,-

Moms frakt: 1 125,-

Bilpris inkl. alle avgifter: 441 186,-

Bruktimport - her er alt du trenger å vite

Mercedes-W211-stv-forfra
Mercedes-W211-stv-forfra