- Den virker aldri lenge nok til at jeg får solgt den

Innleggene har strømmet inn etter at vi i Broom gikk ut med oppfordringen: Fortell oss hvorfor akkurat du fortjener å bli påspandert årsavgiften.

Illustrasjonsfoto
Illustrasjonsfoto

En av årets kjedeligste regninger har akkurat forfalt. Årsavgiften - pengene du må betale bare fordi du eier et kjøretøy som er registrert.

I år betaler vi i Broom årsavgiften for en som virkelig fortjener det. Innleggene har strømmet inn. En som har lagt inn sin begunnelse er "RSRacing" som kjøpte en Reanault Grand Scenic, det han trodde var en grei og billig bil for en familie på fem... Her er hans historie:

Kjøpt i beste mening

Som eier av en Renault Grand Scenic 1.9 dci, kjøpt i beste mening som relativt rimelig og svært sikker familieskute burde jeg vel være kandidat som en av de klart mest uheldige bileieire...

Hør bare her: Bilen ble kjøpt i Juli 2007 og fungerte knirkefritt i 1,5 år.....

Det baller på seg

Da røk først en vindusheis til 6500,- Så gikk kaliptere klosser og skiver, to ganger på 8 mnd!!! Noe rundt 6000,- per gang..

Så gikk clutch, svinghjul, slavesylinder - 36000,-. Fikk ut bilen, den fungerte fint igjen og vi tenkte at NÅ må da dritten fungere en stund, det gikk to mnd så streika dynamoen og ødela i samme slenge motorstyringa...totalt 23 000,-.

Nå må den være i orden?

Fikk ut bilen igjen og tenkte at nå må den fungere for nå makter vi ikke mer. 3 uker gikk og bilen var litt pussig?? Joda nå hadde vekstedet som bytta chlutch glemte å feste gearkassa ordentlig... inn igjen, ned med kassa, bore opp og sette inn løsgjenger (dette dekte verkstedet..)

Scenicen kommer ut igjen, er i bruk en mnd, bestiller så time og får bytta reg.reim på nøyaktig 120"km (intervallet) kosta drøyt 11 000,-. Får ut bilen igjen og begynner å forberede Norway Cup. Hva kommer nå?? Joda, 3 uker etter bytte av reg reim så ryker et rådelager, drar med seg veiva og motorbytte er eneste mulighet..76 000,-. Men stopper det her?

Og det forsetter....

Neida, nå blir det sprengkulde og da ryker et dieselrør, instrumentpanelet ramler ut, begge støtdemperne foran får sprengt tetningene sine samt at den elektroniske styreenheten for håndbrekket ryker, 15 800,- kom den moroa på!!!. Bestiller time på merkeverkstedet og skal ta EU-kontroll i samme slengen, det ble dyrt gitt!!! Dårlige caliptere, bremseklosser, opphengskuler, endeledd og gud vet hva totalt 25 625.

Påkostet 170 000,-

Alle disse reparasjonene er veldokumenterte og ligger vel i størrelsen rundt 170 000 eller noe slikt. Hva sier så Renault? Nada godtar ingen ting av dette som reklamasjon. Jeg har lenge prøvd å bli kvitt bilen men den virker aldri lenge nok til at vi får solgt den... Men nå er absolutt siste krona brukt på bilen, derfor kunne vi mer enn gjerne tenkte oss noen kroner i bistand til årsavgift. Sliten famile på 5

Klikk her for å lese flere innsendte bidrag