PRIVAT HJELP: Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) er åpen for mer samarbeid med private for å finansiere utbygging av vei og jernbane. (Foto: Morten Holm/Scanpix)
PRIVAT HJELP: Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) er åpen for mer samarbeid med private for å finansiere utbygging av vei og jernbane. (Foto: Morten Holm/Scanpix)

Kleppa åpner for mer privat veihjelp

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) vil ha forslag fra næringslivet om investeringer i bygging av vei og jernbane.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I Norge blir bygging av vei og jernbane hovedsakelig finansiert gjennom offentlige bevilgninger og bompenger, men Kleppa er åpen for å diskutere såkalt offentlig privat samarbeid (OPS).

Engasjement

– Jeg er interessert i en bredere drøfting av finansiering av samferdselsprosjekter enn det jeg selv har deltatt i til nå. Jeg ser at her er det et bredt engasjement over hele landet for å sikre flere prosjekter, og jeg vil ha drøftet om vi også kan prøve ut andre modeller for finansiering, sier hun til Aftenposten.

Bare tre veistrekninger i Norge er bygget etter OPS-modellen. Det er E39 Klett-Bårdshaug, E39 Lyngdal-Flekkefjord og E18 Grimstad-Kristiansand.

Evaluering

I utlandet er slik finansiering langt mer vanlig.

– Det blir viktig i denne debatten å ytterligere evaluere de tre prosjektene som er gjennomført, sier Kleppa. (©NTB)