DYRERE: Prisen for utbygging av E18 mellom Landgangen og Dørdal i Telemark økte i januar fra tre milliarder kroner til fem milliarder kroner. (Foto: Morten  Holm/SCANPIX)
DYRERE: Prisen for utbygging av E18 mellom Landgangen og Dørdal i Telemark økte i januar fra tre milliarder kroner til fem milliarder kroner. (Foto: Morten Holm/SCANPIX)

Veibudsjett sprekker med 2 milliarder

En veistrekning på E18 var prissatt til 3 milliarder kroner 1. januar i år. Nå er prisen økt til 5 milliarder, og fortsatt kan kostnadene stige.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Stortinget behandlet Regjeringens forslag til Nasjonal transportplan for perioden 2010–2019 var prisen for nye E18 mellom Langangen og Dørdal i Telemark oppgitt til 3 milliarder kroner per 1. januar 2010.

Men i Vegdirektoratets handlingsplan som ble presentert i januar, var kostnadsoverslaget for E18 i Telemark endret til 5 milliarder kroner. Og selv ikke det er endelig, skriver Aftenposten.

Truer bompengene

Vegdirektoratet innrømmer at kostnaden fortsatt kan øke og at overslaget var svært dårlig fundert. Men det visste ikke Stortinget da planen ble vedtatt.

– Stortinget og befolkningen er blitt holdt for narr. Vi er blitt ført bak lyset. Jeg kan ikke skjønne annet enn at statsråden feilinformerte Stortinget i denne saken, sier stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) fra Telemark. Han sier at Stortinget aldri ble varslet om at kostnadsoverslaget var dårlig kvalitetssikret.

Finansieringen av ny E18 skal etter planen betales ved innføring av bompenger, men kan nå stå i fare ettersom for høye bompenger kan utgjøre et problem. Blir bompengesatsene for høye, vil det kunne redusere trafikken og dermed også det økonomiske grunnlaget. Nå setter derfor Vegdirektoratet i gang en utredning av bompenger på E18 i Telemark.

Usikker pris

Utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Vegdirektoratet innrømmer at det fortsatt er stor usikkerhet rundt hva kostnaden for strekningen vil bli.

– Vi brukte tallet fra stamveiutredningen fra 2006. Der er strekningen Porsgrunn-Dørdal angitt å koste 2,65 mrd. Så regnet vi det om til 2009-kroner, sier Aksnes, som sier at usikkerheten om tallene ble opplyst som en generell merknad i et vedlegg til kostnadsoverslaget. (©NTB)