Klarer du å lese dette skiltet?

Tror du en kondemnert og flatklemt bil kan kjøre gjennom bomringene? Det tror bomselskapene.

CE ELLER CF?: Tor Vidar Dønnesens bil var CE registrert. Men ble vraket for fire år siden. Denne bilen er CF registrert   selv om det kanskje ikke er så lett å se på bildet. Regningene har kommet til Dønesen. FOTO: BOMRINGKAMERA/KAY STENSHJEMMET/rb.no/ANB
CE ELLER CF?: Tor Vidar Dønnesens bil var CE registrert. Men ble vraket for fire år siden. Denne bilen er CF registrert selv om det kanskje ikke er så lett å se på bildet. Regningene har kommet til Dønesen. FOTO: BOMRINGKAMERA/KAY STENSHJEMMET/rb.no/ANB

Tor Vidar Dønnesen fra Ullensaker leverte sin hvite Nissan til opphogging og resirkulering for fire år siden. Det skriver Romerikes Blad

Bilen har gjenoppstått som langt andre ting for lenge siden. Men tro nå ikke at han som eide bilen da den gikk på veien, ikke får regninger fra bomselskapene.

Nylig oppdaget han ved en tilfeldighet at han fikk regninger fra to bomselskaper for å ha passert bomringen på riksvei 2 ved Nybakk og på E6 ved Dal.

Mange spørsmål

– Regningene er ikke store. Men jeg tror jeg kan ha betalt mange regninger fra ulike bomselskaper uten å vite at det er regninger for bilen jeg vraket for fire år siden, sier Dønnesen.

Dønnesen driver nemlig bilutleiefirmaet Leieringen og har sju ulike biler som kjører gjennom mange bomringer hver eneste dag. Derfor er det vanskelig å holde oversikt til enhver tid.

– Hvordan i all verden kan det gå an at bomselskapet sender regninger for bilen som for lengst er vraket? spør han.

«Spøkelsesbilen»

Charley Andersen hos Bil-Demontering Nes AS på Opaker bekrefter at bilen er levert hos dem. Han gir oss kopi av den fire år gamle vrakmeldingen. Også ved Statens vegvesens motorvognregister opplyses det at bilen er vraket 25. januar 2006.

Det finnes ingen bil på norske veier med Dønnesens gamle skiltnummer. Men bomselskapene sender altså likevel regning på bompasseringer for hans gamle skiltnummer, med bokstavene CE.

– Da jeg første gang oppdaget regning på min gamle bil, tenkte jeg at noen må kjøre på mine skilter, eller at det er noen som kjører på falske skilt. Jeg måtte derfor be om bilder fra bomselskapet, sier han.

Annen bil

Dønnesen oppdaget at bru og bomselskapet som administrerer bomringen på riksvei 2, sender regning på en helt annen bil, men med et skiltnummer som er nesten likt det den gamle, vrakede bilen.

– Den bilen som passerer bomringene har CF nummer, ikke CE-nummer, som min gamle bil hadde, sier han og legger til:

– Når bilens skilter er tilsølet, eller nummer ikke er helt synlig, gjetter bomselskapet på hva som står og sender regningen til meg. Det er så utrolig at jeg burde le. Men det er ikke så lett når jeg må anta at jeg kan ha betalt mange slike regninger, sier Dønnesen. Spøkelsesbilen som kjører rundt uten å betale for seg, eies av en stor norsk bank, men kan ikke klandres for bomselskapenes feil.

Høy pris

– Ved en tilfeldighet traff jeg bilføreren og bilen på Kløfta. Han fortalte at han kjører mellom 60 og 70.000 kilometer på veiene og derfor passerer mange bomringer, sier Dønnesen.

Han fikk ordnet fakturafeilen med bomselskapet.

Men Tor Vidar Dønnesen har bare så vidt ordnet opp med det ene bomselskapet før en ny regning dukker opp i posten fra et annet.

Denne gangen kommer regningen på 13 kroner fra bomselskapet E 6 Gardermoen-Moelv AS, fortsatt på bilen som ble vraket i 2006.

Du kan lese flere motorsaker hos Romerikes Blad - klikk her