Bilen vi nordmenn har glemt

Dette er bilen Europa elsker. Men her hjemme lever den i skyggen av konkurrentene. Hvorfor?

Bilmerke: Opel Modell: Corsa 1,3 CDTi Enjoy Motor: 1,3-liter ecoFlex diesel Effekt: 75 hk / 170 Nm. Pris fra: 201 800,- Pris testbil: 228 700,-

Første generasjon Opel Corsa debuterte i 1982 og har siden vært en av de aller meste solgte småbilene i Europa. I 2006 kom fjerdegenerasjon – som kalles D på Opel-språket. Her hjemme har det de siste årene gått ganske trått med Corsa-salget. Er det fordi det ikke er en bra bil?

Kjøreglede 5/6

Kjøreglede. Kanskje ikke det ordet du først og fremst assosierer en Opel med – i alle fall ikke når vi snakker om en liten Corsa. Men faktum er at denne lille tassen overrasker akkurat på det området. Til tross for at det er en liten bil så er den både god og komfortabel å kjøre.

Opel Corsa, 2010 (Foto: Sigmund Bade)
Opel Corsa, 2010 (Foto: Sigmund Bade)

I motorveihastighet ligger den fjellstøtt og stabilt på veien, og kjennes som en langt større bil enn den er. Og dette er absolutt en av de bilene jeg ville satt opp på en liste om jeg skulle velge en småbil som også fungerer godt på langkjøring. Til tross for at de er mildt sagt triste å se på, er setene gode, og sittestillingen bra.

Styringen kunne vært enda litt skarpere – den oppleves som litt ullen når svingene kommer tett og farten er i høy. Dieselmotoren på 1,3-liter og 75 hk er ikke kjempesprek, men duger.

Interiør/plass 4/6

Interiørdesign har aldri vært Opels sterkeste side. Husker med skrekk og gru tilbake på mine egne to Opel Mantaer, som jeg hadde i ungdommen – tror de hadde rappet dashbordet fra den kjipeste Kadetten og puttet inn... På Corsa har de i alle fall prøvd. Instrumentene er kjedelige, men funksjonelle og midtkonsollen er helt grei. Moderne design og god materialkvalitet trekker opp.

Dette er førerplassen i Corsa (Foto: Sigmund Bade)
Dette er førerplassen i Corsa (Foto: Sigmund Bade)

Når det gjelder plassen foran, er den intet mindre enn raus, bilstørrelsen tatt i betraktning. Bakseteplassen har jo sine helt klare fysiske begrensninger, men også denne er grei nok. Det samme kan sies om bagasjerommet. Corsa er rett og slett såpass stor at den kan være ”vikar” for familiebilen. Litt mer fleksible løsninger, og litt flere praktiske smårom hadde hjulpet enda mer.

Behov for større plass? Les test av Opel Zafira her:


Motor 3/6

Opel Corsa er en nær slektning av Fiat Grande Punto, og blant annet motoren kommer fra den italienske slektningen. Som nevnt tidligere har vi i testbilen en dieselmaskin på 1,3-liter og 75 hk / 170 Nm. Girkassen er femtrinns. 0-100 km/t tar 14,5 sekunder, så det er ikke mye racerbil-fakter over dette. Og du må regne med å bruke girstanga en del... Dieselforbruket er oppgitt til 0,45 l/mil ved blandet kjøring. Du kan også få Corsa med 90hk dieselmotor og sekstrinns girkasse, samt flere forskjellige bensinmotorer.

Design 5/6

Corsa er en av få biler jeg liker bedre i femdørs-utgave enn i tredørs. Dette er en pen bil, linjene er harmoniske og moderne. Særlig bakfra liker jeg den godt. Forfra ser den litt mer puslete ut.

Skal du virkelig sette prikken over i-en går du for en original OPC-line stylingpakke. Den koster noen kroner, men til gjengjeld blir bilen skikkelig barsk.

Opel Corsa, ecoFLEX (Foto: Sigmund Bade)
Opel Corsa, ecoFLEX (Foto: Sigmund Bade)

Miljø/økonomi 3/6

Opel Corsa faller nok noe mer i verdi enn de aller beste i klassen, uten at det er noe veldig dramatisk ved det. Utgiftene til drift og vedlikehold derimot er blant de aller beste i dette segmentet.

CO2-utslippet er på 119 g/km. Det er helt greit, men aller best i klassen er det ikke. Det samme kan sies om dieselforbruket, som altså er 0,45 l/mil. Altså ingen grunn til å styre unna Corsa på grunn av miljø og økonomi med andre ord.

Konklusjon 4/6

Opel Corsa er en romslig, pen og ikke minst en velkjørende bil. Den finnes i mange utstyrs- og motorvarianter og kan derfor tilpasses de flestes behov og ønsker. Prisen skremmer neppe noen. Og jeg mener at den - på tross av sine få svakheter - burde solgt langt bedre enn den gjør.

Nå skal det i rettferdighetens navn sies at å selge småbiler i Norge ikke er lett. Dette er nok en bil som selger bedre på markeder hvor det prioriteres fornuft framfor status og prestisje. Kjører du mye med to i bilen eller alene, så er det faktisk ingen grunn til å kjøpe Astra framfor denne.

Både forhandlere og ikke minst importøren burde ta en ”runde” med seg selv og finne ut hvorfor Ford Fiesta og VW Polo selger bedre enn denne.

Alt du må vite om brukt Opel finner du her:




DSC_0068 (Foto: Sigmind Bade)
DSC_0068 (Foto: Sigmind Bade)


Bilen for deg hvis:

Du ikke er veldig opptatt av status...

Ikke bilen for deg hvis:

Du skal ha racerbil...


Hvilken utgave skal du velge:

Min soleklare Corsa-favoritt er en 90 hk diesel med 6-trinns girkasse i Cosmo-utgave og med Performace-pakke. Da får du 17 tommershjul, og den tøffe OPC-line stylingen, samt at den er litt senket. Gjerne i hvit og med panorama-glasstak – så klart. Tøffere småbil skal du jammen meg lete lenge etter!

Jeg innser at de fleste velger å spare 50 000 kroner og går for en relativt standard-utstyrt Corsa Enjoy med 75 hk diesel. Kanskje er det mer fornuftig – men på langt nær like morsomt...


Prøv også:

VW Polo 1,6 TDI 75 hk

Dette er kanskje den aller argeste konkurrenten til Corsa. Polo er marginalt bedre på forbruk og utslipp, men har bittelitt mindre bagasjeplass. Motorytelsen er den samme, de utvendige målene er nesten helt like og prisene er så å si like. Hvilken du velger av Polo og Corsa styres nok av smak og behag.

Les hele testen av VW Polo her:



Ford Fiesta 1,6 TDCi 75 hk

Også Ford Fiesta ligger veldig tett opp til Corsa og Polo når du studerer målene og de tekniske dataene. Det samme gjelder prisen. Til tross for at Fiesta er ca 5 cm kortere enn de andre byr den på det største bagasjerommet – noe som går litt utover plassen i baksetet. Ford har kanskje det dristigste designet i alle fall utvendig. Fiesta er også den som har mest motorstøy.

Her kan du lese mer om Fords utfordrer:


Toyota Yaris 1,4 D-4D

Toyota Yaris er den av disse som har størst motor, på 90 hk. Den er dermed også den raskeste i dette selskapet. Den er noe mindre enn de andre og er den med dårligst plass både innvendig og i bagasjerommet. Prisene for Yaris med dieselmotor er noe høyere enn for de tyske konkurrentene, mens forbruk og utslipp er veldig likt med de andre.

Vår Toyota Yaris-test leser du her:

Denne geneerasjonen Opel Corsa har vært med oss i mange år nå - er det den neste Knut Olav  knipset i Molde? (Foto: Sigmund Bade)
Denne geneerasjonen Opel Corsa har vært med oss i mange år nå - er det den neste Knut Olav knipset i Molde? (Foto: Sigmund Bade)

Opel Corsa, ecoFLEX (Foto: Sigmund Bade)
Opel Corsa, ecoFLEX (Foto: Sigmund Bade)
Opel Corsa er en pen, liten bil (Foto: Sigmund Bade)
Opel Corsa er en pen, liten bil (Foto: Sigmund Bade)
Opel Corsa, 2010 (Foto: Sigmund Bade)
Opel Corsa, 2010 (Foto: Sigmund Bade)
Denne geneerasjonen Opel Corsa har vært med oss i mange år nå   er det den neste Knut Olav  knipset i Molde? (Foto: Sigmund Bade)
Denne geneerasjonen Opel Corsa har vært med oss i mange år nå er det den neste Knut Olav knipset i Molde? (Foto: Sigmund Bade)
Instrumenter (Foto: Sigmund Bade)
Instrumenter (Foto: Sigmund Bade)
Dette er førerplassen i Corsa (Foto: Sigmund Bade)
Dette er førerplassen i Corsa (Foto: Sigmund Bade)
Ikke kjempeplass akkurat.... (Foto: Sigmund Bade)
Ikke kjempeplass akkurat.... (Foto: Sigmund Bade)
Helt greit bagasjerom (Foto: Sigmund Bade)
Helt greit bagasjerom (Foto: Sigmund Bade)