Test Peugeot 5008
Med 5008 melder Peugeot seg for alvor med i fleksibil-kampen. Bilen er lovende, men på ett punkt skurrer det.
- Den var kul!
De begynner å bli mange, de begynner å bli gode, og de begynner å bli kule - fleksibilene som tidligere var kjipe godstog for familiene med dårlig kontroll på prevensjonen.
- Hva slags bil er det?
Ved flere tilfeller var det hunkjønn av forskjellig alder som kommenterte at testbilen Peugeot 5008 har utseendet med seg (her må det nevnes at den perlemor-hvite lakken er en av de tøffeste fargene vi har sett.) Dét ville vært utenkelig for biler i denne klassen bare for noen få år siden.
Men holder det kun med et fint utseende for at en bil skal score bra? Det er Brooms oppgave å se om Peugeot klarer å følge opp når vi beveger oss under skallet!
Vurdere du Peugeot-SUV kan du lese om den her!
Kjøreglede 2/6
Nei og nei... Det begynner dårlig! Peugeot 5008 deler plattform med Citroën C4 Picasso. Peugeoten skal tydeligvis være den sportslige. For å oppnå det er understellet stivet opp, og det er her det har gått helt galt.
Bilen skal ha ros for fin styrerespons og at den ikke krenger, men det er så lenge veien er perfekt. Så fort veien er av mer norsk (les: dårlig) standard, så merker du HVER ENESTE lille ujevnhet eller revne i asfalten. Det er såpass ille at det kan gå deg litt på nervene.
Kjør over en pose med knott, og jeg er sikker på at du kan kjenne hvor mange hvite og hvor mange grå som er igjen i posen. Kjør over et vaskebrett og du kan få problemer med å holde fast i rattet fordi det rister og drar så fælt.
Skal man lage en bil med et sportslig oppsett som fortsatt skal være komfortabel, stiller det store krav til støtdempere, fjærer, stabstag og geometri. Her virker det som om Peugeot har stivet opp bilen, og ikke fulgt etter med resten. Brå dumper slår igjennom, og små dumper kiler deg irriterende i seteputa.
Kombinerer man dette med at det er for mye støy fra hjulbrønnene, så går det ut over kjøregleden. Peugeot kan egentlig dette, så jeg må være helt ærlig å fortelle at jeg synes det er et mysterium at de lanserer en bil med så åpenbare chassisproblemer.
Nevnes må også de upresise sjaltebevegelsene i girkassa. Dette er typisk Peugeot.
(Broom har vært i kontakt med Peugeot, og vil teste enda et eksemplar av 5008 så fort muligheten byr seg, for å forsikre oss om at chassisoppsettet ikke gjelder kun denne bilen.)
Les test av samme bil med toliter her!
Interiør/Plass 4/6
Fleksibiler har fått navnet på grunn av fleksibiliteten. Dette dreier seg stort sett om smarte seteløsninger, og her er også Peugeot 5008 representert.
Samtlige seter kan legges flatt ned, inkludert passasjersetet foran, slik at man kan lage det som fremstår som et middels stort dansegulv. Ikke riktig stort nok for en Vikingarana-konsert, men kanskje en med Ole Ivars?
Interiøret ellers er godt utført. Materialkvaliteten har kommet seg på franske biler de siste årene, også her. Testbilen har panoramatak, og dette må sies å være verdt pengene (se opp for at det stjeler hodeplass bak)! Det gir en utrolig luftig følelse, selv om flintskallere som meg nok risikerer en liten solforbrenning på de aller fineste sommerdagene.
Bak rattet blir du smigret med blant annet head-up display (ekstrautstyr.) Ellers er det temmelig smør og brød, men det kan være godt det og.
Interiøret har noen smarte oppbevaringsrom bak. Foran skorter det derimot. Et stort pluss for stor plass i oppbevaringsrommet i midtkonsollen, men et enda større minus for kun én koppholder (og den fungerer ikke).
Bak førersetene er det montert brett som kan brukes som bord av passasjerene i baksetet. Du bør vel ikke akkurat sette et fullt cola-glass der, da får du en ulykke i første sving, men det er en detalj som viser at Peugeot faktisk prøver.
Seteløsningene holder klassestandard, men vi må nevne én irriterende detalj. Skal du ha opp den bakerste seteraden, slik at du får syv seter, så er det en irriterende "flapp" som kan volde deg problemer. Først dytter du tilbake det fleksible gulvet, som virker noe simpelt i konstruksjonen. Det er delt i to deler, som foldes bakover. Da gjenstår det en del på midten, som foldes forover.
Denne midtmonterte "flappen" kommer i veien hvis du for eksempel kun vil ha opp ett sete om gangen, eventuelt kun legge ned ett sete. Da kan du oppleve at hele seteløsningen låser seg, til du forstår at det er denne bråkmakeren som har skylden.
Dette er ikke en stor sak, men det er allikevel litt pussig at sånne detaljer når produksjon.
Motor 6/6
- Den går jo som et olja lyn jo! Utbrøt kjæresten min da hun fikk prøve bilen på langtur til Koppang.
Nå skal det sies at hun ikke er veldig godt vant når det kommer till motoreffekt, hun kjører til daglig en 1997-modell Skoda Octavia 1,6, men hun har allikevel helt rett. Peugeot 5008 med 1,6-liters HDi går som et olja lyn. Den går rett og slett langt bedre enn det den har lov til.
Denne dieselmotoren er en juvel. Den trekker godt i hele registeret, har momentet som trengs for en forbikjøring, og er overraskende sterk på alle gir. Når forbruket i tillegg holder seg nede på et respektabelt nivå, så er dette en glatt sekser!
Design 4/6
Størrelsesmessig holder Peugeoten seg innafor grensa for mer tog enn bil, og det oser ikke så "storfamilie" som hos visse andre MPV-er. I tillegg har den en harmonisk linjeføring, der glassflater og stålflater passer sammen på en måte som virker gjennomtenkt og stilig. En liten list av børsta aluminium i bunn av sidevinduet er en kul detalj verdt å nevne.
Men den største gladnyheten kommer fordi "smilet" er borte. Peugeot har jo laget biler med stadig større smil, eller haikjeft om du vil. Til slutt så det ut som designeren var han som tegner Tommy og Tigeren.
Nå er karikaturfjeset borte, og det er vi glade for! Fireren er sterk.
Miljø/økonomi 5/6
Med en startpris på 301.900 kroner er det vanskelig å komme forbi Peugeot 5008 som et alternativ i denne klassen. Vår testbil var lastet med det som føltes som rubb og stubb, allikevel er ikke prisen høyere enn 360.900 kroner. Det må i høyeste grad sies å være godkjent.
Bruktverdien til Peugeot-modeller kan være vanskelige å spå.
Skal vi spå i denne sammenhengen vil vi tro at den skal gjøre det ganske bra. Bilen er en praktisk familiebil, og de er det alltid behov for. Klarer den seg uten alt for mange feil og mangler, bør det ikke være noen voldsom risiko å kjøpe en slik ny.
Miljømessig, med et utslipp på 145 gram CO2 per kilometer, så er Peugeot 5008 1,6 HDi DPF der den bør være.
Sikkerhet/NCAP: 6/6
Peugeot 5008 scorer fem av fem stjerner i EuroNCAP. Spesielt positivt blir det trukket fram at bilen har ISOFIX i samtlige bakseter. Ellers er bilen sikker i konstruksjonen, og tar vare på sine innbyggere i både for- og bakseter.
Det trekkes litt ned for sikkerheten til fotgjengere som skulle være uheldige å støtet på denne bilen.
Konklusjon: 4/6
Bilen er pen, med glasstaket blir den utrolig luftig og lys inne i. Motoren er suveren, og de fleksible løsningene denne bilklassen er kjent for er godkjent. Alt dette til tross, så når den ikke helt opp.
De samme fleksible løsningene kunne vært enda mer fleksible, spesielt foran. Kvalitetsfølelsen er mangelfull i noen detaljer. Smeller du igjen bakdøra, klonker det så fælt at du skulle tro det var et terrorangrep mot en blikkboksfabrikk.
Men det største minuset kommer med kjøreegenskapene. Chassisoppsettet blir feil, og er ikke godt til annet enn å fortelle deg via ratt og rumpe hvor langt etter Ford S-Max Peugeot 5008 er på akkurat dette punktet. Dette trekker poengsummen ned fra en svak femmer, til en svak firer.
Peugeot 5008 byr på noen veldig gode, og spesielt én veldig dårlig egenskap(er). Så blir det opp til deg å prioritere hva du synes er viktig. Bilen er uansett et verdig alternativ i klassen, og bør sjekkes ut hvis du har droppet prevensjon de siste åra.