Bånn gass med god samvittighet

Denne Porschen har 500 hestekrefter og slipper ut mindre enn en Toyota Prius!

Porsche 918 Spyder 1.4 foran show
Porsche 918 Spyder 1.4 foran show

Ikke bare ser den utrolig fet ut, der den henger lavt over store felger, men Porsches konsept 918 Spyder viser også en vei ut av miljøkrisa. Også den miljøkrisa som gjør at klimautfordringene kan bety kjedeligere biler.

Porsche gjør bot på dette, og lanserer her et konsept med Plug In-hybrid, noe som er den eneste måten å få noen reell effekt ut av et hybridkonsept på.

Porsche 918 Spyder interiør
Porsche 918 Spyder interiør

Porsche har også hatt voldsomt fokus på vekt, men allikevel veier denne forholdsvis lille GT-bilen 1490 kilo. Selv om det er utstrakt bruk av lette materialer, så er det vanskelig å komme unna mye ekstra vekt til batterier og el-motorer.

Les bruktguide om Porsche 911 her

Hybrid-krefter

Motoren er en V8 på 500 hester, i tilegg kommer det elektriske motorer på til sammen 218 hester. Batteriene er vannavkjølte lithium-ion-celler, som sitter mellom den midtplasserte motoren og sjåføren.

Selv om bilen er grønn, er den definitivt ikke kjedelig. Porsche 918 Spyder gjør unna 0-100 km/t på 3,2 sekunder, og slutter ikke før den har nådd 320 km/t. Dette kombineres med et forbruk på 0,3 liter mila, og et utslipp på 70 gram CO2 per km, altså godt under Toyota Prius. Da snakker vi miljøbil!

Les om lekkerbiskenen Porsche Cayman her

Porsche 918 Spyder 1.4 bak
Porsche 918 Spyder 1.4 bak