ny Dacia Duster
ny Dacia Duster

Denne SUV-en blir en prisbombe

Endelig offisiell: Dette skal bli Europas billigste SUV.

Vi har sett den både som konseptmodell og i en spesiell rallyversjon allerede. Dacia har tatt seg god tid med å gjøre sin Duster helt ferdig. Men nå er den her - med verdenspremiere på bilutstillingen i Geneve.

Dermed går Renaults billigmerke inn i en helt ny bilklasse. Duster er det Dacia selv kaller en "kompakt offroader". Det betyr i praksis en bil på størrelse med Toyota RAV4 og Nissan Qashqai - men til langt lavere pris.

Les duellen mellom Qashqai og Skoda Yeti her

Lav vekt

Den starter på under 100 000 kroner i forhjulstrekk-utgave, med 4x4 er startprisen drøye 115 000 kroner - vel å merke før norske avgifter. I utgangspunktet var Dacia tenkt som et merke mest for det øst-europeiske markedet, men med denne modellen er det ventet at de vil bite godt fra seg også i vesten.

Kombinasjonen lav vekt (4x4-utgaven veier bare 1250 kilo) og sparsomme dieselmotorer (på 85 og 110 hk) gir lavt forbruk og også lave utslippstall, fra 135 gram Co2 per kilometer.

21 cm bakkeklaring

Bakkeklaringen er den samme om du velger bilen med forhjuls- eller firehjulstrekk - 21 centimeter. 4x4-utgaven har et firehjulstrekk-system med tre innstillinger. Du kan kjøre med trekk kun på forhjulene.

I "auto" fordeler den automatisk krefter hvis ett eller flere hjul mister grepet - og du kan også låse firehjulstrekken med like mye krefter foran og bak.

Her kan du lese testen av Norges mest solgte SUV

Tåle juling

Teknologisk sett er det grunn til å vente en ganske enkel konstruksjon. Dacia har ingen ambisjoner om å være særlig innovative eller moderne. Her handler det i stor grad om velprøvd Renault-mekanikk.

Flere av markedene denne bilen skal selges i har generelt ganske dårlig veistandard. Derfor legger Dacia mer vekt på robuste veiegenskaper enn komfort. Duster skal være svært solid bygget og tåle juling - også utenfor veien.

Ny prisbombe fra Skoda - les mer her

Snart i produksjon

Med ytre mål på 4,31 meter, har Dacia klart å få til overraskende mye bagasjeplass. Bagasjerommet svelger 475 liter med baksetene i bruk. Feller du dem ned, øker kapasiteten til 1636 liter.

Produksjonen er snart i gang på fabrikken i Romania og først ut er det europeiske markedet. Fra juni 2010 kommer også en Renault-variant som skal selges i Midt-Østen og i Afrika.

Alle de andre nyhetene fra Geneve - klikk her

PS-Dacia-Duster-II
PS-Dacia-Duster-II