Bilutstillingen i Geneve er akkurat i gang. De kommende dagene får vi en rekke bilnyheter   i tillegg til alle dem som har blitt lekket i forkant av utstillingen.
Bilutstillingen i Geneve er akkurat i gang. De kommende dagene får vi en rekke bilnyheter i tillegg til alle dem som har blitt lekket i forkant av utstillingen.

Her er alle bilnyhetene fra Geneve-utstillingen

Nå braker det løs - med en rekke spennende nyheter. Vi gir deg full oversikt!

Bilutstillingen i Geneve er en liten julaften for alle bilinteresserte. Her kommer en rekke bilprodusenter med nyheter, konsepter og helt nye bilmodeller.

Under har vi samlet årets høydepunkter fra A-Å - eller nærmere bestemt fra Alfa Romeo til Volvo!

Dette er rett og slett et lite oppslagsverk over alt det som skjer i Geneve i år - og oversikten oppdateres fortløpende. Det er nemlig alltid noen overraskelser som dukker opp underveis her også. God lesning!

Alfa Romeo

Alfa Romeo Giulietta

2010-Alfa-Romeo-Giulietta-Image-01-800
2010-Alfa-Romeo-Giulietta-Image-01-800

- Helt ny plattform

Giulietta blir Alfa Romeos bil i Golf-klassen. Det er en femseters kombi (der dørhåndtakene bak er elegant integrert i C-stolpene), og skal erstatte modellen 147.

Den største og viktigste nyheten med Giulietta er at det er den første bilen i Fiat-konsernet som skal bruke den nye kompakt-plattformen. Denne skal ikke bare brukes av Alfa og Fiat, men også av Chrysler, Jeep og Dodge.

Fiat ble i løpet av 2009 storaksjonærer i Chrysler, og nå begynner vi allerede å se frukter av samarbeidet.

Broom-kommentar: Viktig bil med deilige dørhåndtak.

Aston Martin

Aston_Martin-Cygnet_Concept_2009_800x600_wallpaper_01
Aston_Martin-Cygnet_Concept_2009_800x600_wallpaper_01

Aston Martin Cygnet

- Største tabben i Geneve?

Er det en ting Aston Martin ikke bør lage, så er det mote-bybiler. Aston Martin Cygnet er bilverdens svar på en glamourmodellveske med en mini-voff-voff i.

Bilen er en faceliftet Toyota iQ (Toyota og Aston Martin, hvem hadde trodd det!)

Småbilen for de virkelig rike: Les mer om Cygnet her

Broom-kommentar: Trist...!

Audi

audi_a1_metroproject_quattro2
audi_a1_metroproject_quattro2

Audi A1

- Kul bil med dårlig timing?

Etter en av bilhistoriens mest miserabelt timede modeller, er Audi igjen tilbake for å kjempe om kjøpere i småbilklassen.

Audi A2 kom i 1999, og var en liten og genial småbil. Den satte verdensrekord i lav luftmotstand. Dét kombinert med lav vekt, gjorde at den gjerrigste modellen kun brukte 0,3 liter på mila (!), og slapp ut miljøsnille 82 gram CO2 pr kilometer – noe som er 7 gram mindre enn dagens Toyota Prius. Dette var tilbake i 1999, altså!

Men miljøtrenden skulle ikke ta av før ti år senere.

Nå skal Audi prøve seg med A1. Dette er en bil som ikke blir en direkte konkurrent til biler som Volkswagen Polo og Ford Fiesta, men som i stedet har siktet stilt inn mot Mini One og Citroën DS3.

Klikk her for å lese mer om A1

Broom-kommentar: Først var det riktig bil til feil tid, nå er det omvendt, men vi gleder oss allikevel.

2011-audi-rs5_1024x0w
2011-audi-rs5_1024x0w

Audi RS5

- Overrasker uten turbo

Audi S5 er den bilen artikkelforfatteren har fått mest oppmerksomhet rundt under biltesting, nå kommer storebror. Dette er en avlegger av RS4, og ser ut til å bli en drømmebil på mange områder. Men det er to ting som overrasker med denne bilen.

1) Det er nesten rart at Audi velger en normalaspirert motor (les: uten turbo eller kompressor), når de er midt i en downsizing-manøver. Med en overladet motor med mindre volum ville de kunne fått ned forbruket og utslippe ganske betydelig.

2) I mange år har det vært en uskreven regel blant de fleste tyske bilfabrikanter (utenom Porsche, heldigvis) at toppfarten skal være begrenset til 250 km/t. Kjøper du RS5, og insisterer, kan du få hevet dette til 280 km/t. Nå spørs det om ikke flere tyskere følger på, og sløyfer sin selvpålagte sperre.

Her kan du lese mer om denne bilen

Broom-kommentar: Bilen som fører til fartsgrenser på Autobahn?

Bentley

Bentley Continental Supersports Convertible

01-bentley-continental-ss-conv-press-630op
01-bentley-continental-ss-conv-press-630op

- For mye av alt

Bentley kjemper hardt for å skvise hver eneste mulige krone ut av sin aldrende Continetal. Det gjør de ved å lansere stadig villere og sterkere modeller av en bil som egentlig gjør seg best i standardutgave.

Supersports ble lansert i fjor, og har fått trimmet opp W12-motoren til 612 hester. Nå kommer cabrioleten.

Bentley har gjort suksess med sin sobre og elegante Continental. Disse spesialutgavene er på grensa til harry og rånete. Det er vel ikke helt dette Bentley burde drive med?

Broom-kommentar: Smakløs Bentley.

BMW

BMW 5-serie Activehybrid

Broom geneve Bilde kommer
Broom geneve Bilde kommer

- På hybridvogna

En fotograf i Namdalsavisa tok for kort tid tilbake bilder av en BMW 5-serie på test i Nord-Trøndelag. Dette var det undertegnede kom fram til måtte være en hybridutgave. Det kan virke som om konklusjonen var riktig. På Geneve viser nemlig BMW et konsept med navn BMW 5 Activehybrid.

De har tidligere uttalt om hybridsystemet at de skal begynne på toppen og jobbe seg nedover. Nå er X6 og 7-serie hybrider, og BMW 5-serie står altså for tur. Men om det er den riktige veien å gå rent miljømessig, det kan diskuteres.

Broom-kommentar: Nok en tullehybrid.

BMW 3-serie LCI

3LCI_G11
3LCI_G11

- Ansiktsløftet 3-er

LCI betyr facelift på BMW-språket. I Geneve viser BMW en ansiktsløftet versjon av 3-serie Coupe og Cab.

Broom-kommentar: Et hvileskjær før neste 3-serie.

BMW X5 LCI

Broom geneve Bilde kommer
Broom geneve Bilde kommer

- Ansiktsløftet 5-er

Nok en facelift fra BMW.

Broom-kommentar: Nok et hvileskjær fra BMW.


Cadillac

Cadillac CTS-V Coupe

- Tøff amerikaner

cadillac-cts-coupe-concept
cadillac-cts-coupe-concept

Simon Fox revolusjonerte designspråket i Cadillac. De kantete formene gjorde at ungdommen igjen begynte å få øynene opp for merket (selv om de blåhårede pensjonistene uffet og akket seg)

CTS-V Coupe blir en sportslig sak som dessverre ikke har de kvalitetene som trengs for å nå helt opp her til lands.

Broom-kommentar: Tøff, men marginal

Chrysler

Pressekonferanse

- Hjertekompresjoner

At det skjer ting blant verdens bilmerker er tydelig. Amerikanske Chrysler var på vei rett utfor stupet, hardt rammet av finanskrisa. Fiat kom inn som en reddende engel, i håp om at et samarbeid de to i mellom skal bli en vinn-vinn situasjon for begge parter.

På Geneve stiller ikke Chrysler med noen egne nyheter, men viser at det er ting på gang blant annet ved at de deler stand med Fiat.

Men, det kommer til å skje store saker allerede i 2011. Da kommer fire Chrysler-modeller til å få Lancia-merke i grillen, når de skal selges i det europeiske markedet.

Modellene det er snakk om er Sebring (sedan og cab), minivanen Town & Country, og 300C sedan. Om det er smart å vanne ut varemerket Lancia på denne måten gjenstår å se. Broom har ikke eeelt trua.

Broom-kommentar: Skal selge bilene sine som Lancia i Europa. Akkurat som om dét skulle være en fordel!?!

Citroën

Citroën DS3 Racing

- Loebs nye rallybil

34810459843-j-cit-630
34810459843-j-cit-630

Citroëns Mini-konkurrent DS3 har allerede gått en seiersgang i motorpressen. I Geneve avduker Citroen en trimmet variant. 200 hester kryster de ut av en 1,6-liters turbomotor. Chassiet skal være satt opp med asfaltrally i tankene.

I 2011 skal WRC gå over til 1,6-liters turbomotor. Kanskje dette er den nye bilen til Loeb?

Broom-kommentar: Hvis Loeb får denne blir han ikke bare raskest, men kulest også!

Citroën DS High Rider (konsept)

- Neste C4

Citroen-DS_High_Rider_Concept_2010_800x600_wallpaper_01
Citroen-DS_High_Rider_Concept_2010_800x600_wallpaper_01

Dette Citroën-konseptet er en dårlig kamuflert C4. Bilen ser meget barsk ut, så vi får håpe Citroën lar produksjonsutgaven av C4 få beholde de tøffe formene.

Konseptet har en hybrid-drivlinje, men allikevel er det formene som er mest interessante.

Broom-kommentar: Loeb blir kul i denne og!

Citroën Survolt

- Elektrisk bilsportglede

Citroen Survolt
Citroen Survolt

Målet med Citroën helelektriske Survolt har vært todelte. For det første viser Citroën at de også er med i miljøkampen, for det andre jobber de videre med designretningen. Designmessig er Survolt en kombinasjon av konseptene GTbyCitroën og Revolte.

Citroën vurderer å produsere denne bilen i et lite antall, og sette opp en racingserie for denne EL-bilen.

Broom-kommentar: Lekker EL!

Dacia

Dacia Duster

- Lavpris-SUVen

DaciaDuster1
DaciaDuster1

Dacia er Renault sitt lavstatusmerke. Bilene blir produsert i Romania, og er beregnet på fattige østblokkland. Nå kommer Duster, som blir Dacias første SUV. Denne bilen blir ekstremt godt priset, og kunne hatt potensiale her til lands.

Her kan du lese mer om denne bilen

Broom-kommentar: Billig-SUVen som kunne gjort det stort i Norge,

Ferrari

Ferrari 599 Hybrid

- Miljøbil fra Ferrari!?!

Ferrari 599 hybrid
Ferrari 599 hybrid

Også den stolte, italienske bilfabrikken Ferrari hiver seg på hybridvogna. I Geneve viser de 599 med hybrid. Bilen får en batteripakke med Lithium Ion-celler som skal drive en elektrisk motor. Dette skal få ned forbruket på den gromme italieneren med 35 prosent.

Her vil Broom bare si, at ved litt aktiv kjøring, så kommer batteriene til å gå tomme. Da har man i realiteten en Ferrari 599 som veier mer enn en utgave uten hybrid. Vektøkning og tomme batterier vil i realiteten bety en økning i forbruket. Snakk om framskritt!?!

Broom-kommentar: Antagelig den mest bortkasta hybriden på markedet!?!

Fiat

Fiat 500C Abarth

- Leken og toppløs

Fiat-500C_Abarth_2011_800x600_wallpaper_02
Fiat-500C_Abarth_2011_800x600_wallpaper_02

Dette er en liten råtass med halvcabriolet. Bilen får kjempefelger og en underkjeve Petter Stordalen ville vært stolt av.

Motoren blir den samme som på 500 Abarth, det vil si en 1,4 liters turbo på 138 hester.

Broom-kommentar: Liten, leken, og toppløs. We like!

Fiat Punto Evo Abarth

- Miljømoro

Fiat-Punto_Evo_Abarth_2011_800x600_wallpaper_01
Fiat-Punto_Evo_Abarth_2011_800x600_wallpaper_01

Dette kan bli en liten juvel. 1,4 liter og turbo, med hele 161 hester. Det med ”kun” et utslipp på 142 gram CO2 per kilometer. Bilen er steintøff, og chassiset fungerer.

Broom-kommentar: Sett med norske øyne er dette en spennende GTI!

Ford

Ford C-Max

- 5-seters 7-seter

Ford-C-MAX_2011_800x600_wallpaper_01
Ford-C-MAX_2011_800x600_wallpaper_01

Fords nye C-Max, som blir en Touran-konkurrent, kommer i to karosseriversjoner. C-Max blir en 5-seters MPV, og Grand C-Max blir en 7-seter.

Broom-kommentar: Med kun fem seter vil denne få problemer på bruktmarkedet.

Ford Grand C-Max

- Touran-utfordrer

Ford-Grand_C-MAX_2011_800x600_wallpaper_03
Ford-Grand_C-MAX_2011_800x600_wallpaper_03

Når Ford viser to versjoner av sin nye C-Max på bilutstillingen i Geneve, så er det Grand-versjonen som er den mest interessante. Dette blir en 7-seters MPV med kult design, og kan røre det til litt for Volkswagen Touran - blant andre.

En detalj verdt å nevne er at den har skyvedører bak. Dette deler den med konsernbror Mazda 5.

Les mer om C-Max og Grand C-Max her

Broom-kommentrar: Nok en Ford-suksess på gang?

Ford Focus Stasjonsvogn

- Din neste bil?

Ford Focus STV
Ford Focus STV

Nye Ford Focus ble vist på Detroit-messa tidligere i år. Nå kommer stasjonsvognutgaven. Ford har tidligere hatt litt problemer med å få det tøffe Focus-designet over i stasjonsvognutgaven. Med Martin Smith bak designroret gir vi dem bedre odds denne gang.

Broom-kommentar: Med norske øyne kanskje den viktigtse bilen i Geneve.

Honda

Honda CR-Z

- Trimma miljøalibi

Honda CR-Z
Honda CR-Z

At Honda lanserer sin åndelige CRX-arvtager som en hybrid, det skuffet mange entusiaster. Det skal være en trimmet versjon fra hustrimmerne Mugen på vei, den gleder vi oss til.

Broom-kommentar: - Kanskje dette blir en ny CRX?



Kia

Kia Sportage

- Ny vår for bruktbilen fra helvete

Kia-Sportage_2011_800x600_wallpaper_02
Kia-Sportage_2011_800x600_wallpaper_02

Brooms bruktbilekspert Benny Christensen har omtalt første utgave av Kia Sportage som ”bruktbilen fra helvete.” På Geneve lanserer Kia en ny utgave, som er større både ut- og innvendig enn utgående modell. Dette kan bli en bra og billig ”Norges-SUV.”

Vi i Broom synes designet ikke ser halvgæernt ut, men er skuffet over den nye og tamme grillen Kia nå tar i bruk. Dette er opptil flere steg tilbake.

Mer om nye Sportage finner du her

Broom-kommentar: Bilen blir sannsyligvis bra, fronten er kjedelig.

Lexus

Lexus CT 200h

- Verdens dårligst bevarte hemmelighet

Lexus-CT_200h_2011_800x600_wallpaper_05
Lexus-CT_200h_2011_800x600_wallpaper_05

Det føles som om det er en sånn 10-15 år siden at vi fikk høre at Lexus skulle komme med en konkurrent i Golf-klassen. På Geneve vises den for første gang.

CT 200h, et noe kjønsløst navn, blir en sportstlig hybrid som skal konkurrere med biler som BMW 1-serie og nye Audi A1. Det blir spennende å se om denne modellen kan gi Lexus den innsprøytningen de trenger. Lexus ligger og vaker litt i ingenmannsland på slagsstatistikkene, og trenger en kioskvelter.

Den nye statusbilen i Golf-klassen - ler mer her

Broom-kommentar: Motebilen som kan bli Lexus sitt norske gjennombrudd.

Lotus

Lotus Evora 414E Hybrid

-Viktigst i Geneve!

Lotus Evora Hybrid
Lotus Evora Hybrid

Der andre lager enkle juksehybrider, bare for å kunne si at de har en hybrid i stallen, kommer Lotus med en prototyp som kan bli en viktig bil i framtiden.

Denne er drevet av to el-motorer, som driver hvert sitt bakhjul. Hver motor er på 207 hester (derav navnet 414.) I tilegg har bilen en 1,2-liters bensinmotor på 47 hester, som lader batteriene for å øke rekkevidden.

Ikke bare er dette oppsettet interessant, men bilen har også løsningen på noen andre problemer. Ved hjelp av HALOsonic-systemet simulerer bilen lyd, både ut og innvendig, som om den skulle hatt en bensinmotor (det er flere valg på lyden.) Spesielt utvendig blir dette viktig i framtiden, da EL-biler går så stille at de faktisk er trafikkfarlige. Lotus Evora 414E Hybrid har i tilegg en Plug In-mulighet – noe som også er kjempeviktig. En annen bra ting er at den ved hjelp av å ha én motor på hvert hjul, kan regulere kreftene perfekt. Dette skal øke stabilitet, og forhindre understyring.

Broom-kommentar: Den viktigste bilen i Geneve kan være en Lotus!


Mazda

Mazda 5

- Kjedelig praktiker

Mazda-5_2011_800x600_wallpaper_03
Mazda-5_2011_800x600_wallpaper_03

Mazda har messet om sin nye designretning Nagare i en god stund nå. Nye Mazda 5 er den første produksjonsbilen med dette nye formspråket.

Mazda har i de siste fem årene vært en av verdens beste bilfabrikker når det gjelder å lage tøffe konsepter, så vi har hatt store forhåpninger til hvordan nye 5 skulle bli.

Kort fortalt er det en kjempeskuffelse.

Bilen ser ikke mer enn helt grei ut. Det er tydelig at designerne har møtt motstand i styrerommene, og tapt hver eneste diskusjon.

Er du lav skal du ha klær med vertikale striper for å øke illusjonen av høyde. Er du tjukk skal du gå i svart for å skjule formene. Men selv om man velger noen streker, eller en farge, så er man fortsatt tjukk, lav eller begge deler.

Mazda 5 er sikkert en grei bil, men vi hadde store forhåpninger til designet – og er derfor litt skuffa.

Les mer om nye Mazda 5 her

Broom-kommentar: Med så mange utrolig bra konseptbiler, burde dette vært tøffere.


Mercedes-Benz

Mercedes-Benz F800 Style

- Skal klå BMW!

Mercedes-Benz-F800_Style_Concept_2010_800x600_wallpaper_01
Mercedes-Benz-F800_Style_Concept_2010_800x600_wallpaper_01

Under bilutstillingen i Detroit i januar viste Mercedes-Benz et skulptur de kalte ”Rising Car.” Nå kommer skulpturen som konsept.

Designet er friskt, sportslig og sylskarpt. BMW har med sin 5-serie valgt å gå bort fra formspråket til Chris Bangle, og satser nå på en mer sober linje – mer som Mercedes-Benz. Da er det nesten litt tragikomisk at CLS-konseptet har mange designdetaljer fra blant annet BMW Z4. Hvis utviklingen fortsetter slik, kan det hende at det om 10 år er Mercedes-Benz som blir sett på som den sportstlige og ungdommelige av de to tyske premium-konkurrentene.

Framtids-Mercedesen - les mer her

Broom-kommentar: At Mercedes-Benz skulle være den som perfeksjonerte BMWs ”flame surfacing” hadde vi ikke trodd.

Mini

Mini Countryman

- Kul SUV, men er det smart?

Mini-Countryman_2011_800x600_wallpaper_02
Mini-Countryman_2011_800x600_wallpaper_02

SUV-segmentet ble spådd en tidlig død allerede for tre-fire år siden. Men det er det motsatte som er faktum. Flere og flere melder seg på med nye SUV-modeller. Nå kommer Mini med Countryman.

Bilen er en litt heva og bola versjon av Mini One. Den har fem ordentlige dører (i stedet for den tragiske dørløsningen i Clubman), og blir Mini sin mest ”vanlige” bil.

Det er ikke tvil i Broom-redaksjonen om at denne bilen vill selge bra. Vi lurer allikevel på om det er lurt å vanne ut varemerket på denne måten? Hummer vannet ut varemerket sitt med biler som så ut som brutale maskiner, men som var pinglete under skallet. De legger nå inn årene på grunn av denne tabben. I våre øyne står Mini for design og sportslighet, i små pakker. Sportsfaktoren mangler her, og dette blir den største Minien til dags dato.

Countryman-bildene lekket ut før tiden - se mer her

Broom-kommentar: Blir antagelig en salgssuksess, men kan vanne ut merkevaren Mini.

Mitsubishi

Mitsubishi ASX

- Nok en ny SUV-suksess?

Mitsubishi-ASX_2011_800x600_wallpaper_01
Mitsubishi-ASX_2011_800x600_wallpaper_01

Mitsubishi er på trappene med en ny SUV. ASX vil bli konkurrent til Nissan Qashqai og Hyundai iX35.

Bilen kommer med en 1,8-liters diesel, og du kan velge om du vil ha for- eller firehjulsdrift.

Mitsubishi tok storeslem i Norge med Outlander. Nå har det en ny bil på trappene som kan få folk til å velte inn i salgshallene.

Det eneste vi er skeptiske til er designet av fronten. ”Jetfly”-grillen som ble lansert på Lancer er i våre øyne for sinna for Mitsubishi, og reflekterer for dårlig hva bilene egentlig står for. Med en snillere front alá Outlander før facelift, ville vi gitt den enda større sjanser.

Vil du vite mer om denne bilen? Det får du her:

Broom-kommentar: Kan være nok et gullegg for Mitsubishi.

Nissan

Nissan Juke

- Qashqai får en lillesøster

Nissan-Juke_2011_800x600_wallpaper_01
Nissan-Juke_2011_800x600_wallpaper_01

På Geneve viser Nissan sin nye Juke. Dette blir en SUV/Crossover som er mindre enn suksessmodellen Qashqai. Bilen blir forhjuslsdrevet, og kan sånn sett sammenlignes med VW Polo Cross. Kan komme til å slå an i Norge, men mye tyder på at den kanskje er litt for liten.

Les mer om Juke her

Broom-kommentar: Kjempekul, men antagelig for liten til å bli en supersuksess.

Nissan Micra

- Hjemmehjelp-bilen

Nissan Micra
Nissan Micra

I Geneve kommer Nissan til å lansere en helt ny utgave av sin aller minste. Småbiler selger generelt lite i Norge, men Nissan har hatt gode år innimellom med Micra. Den nye småbilen skal selges over hele verden, og er sånn sett viktig for Nissan.

Broom-kommentar: Viktigere for Nissan enn for oss.

Opel

Opel Meriva

- Genial, liten og tøff

Opel-Meriva_2011_800x600_wallpaper_02
Opel-Meriva_2011_800x600_wallpaper_02

Opel er en av bilverdens flinkeste på små MPV-er. Nå kommer geniale Meriva i splitter ny utgave. Den kommer til å tilby enda mer plass, enda flere praktiske løsninger, kulere design og bedre kjøreegenskaper.

PS! Legg merke til "selvmordsdørene" bak!

Verdens smarteste familiebil? Les mer om nye Meriva her

Broom-kommentar: Er dere en nyetablert familie, så kan dette være bilen.

Opel GT/E (konsept)

- Framtidsbilen

Opel GTE front 1.4
Opel GTE front 1.4

Opel sliter litt med å finne en designretning de kan holde på i mer enn 15 minutter. GT/E-konseptet viser en mulig ny retning. Ellers er dette en videreutvikling av Ampere, og Chevrolet Volt.

Broom-kommentar: Interessant hybridkonsept, men da trenger man penger.

Peugeot

Peugeot SR1 (konsept)

- En løve med styrke i bittet

Peugeot-SR1_Concept_2010_800x600_wallpaper_06
Peugeot-SR1_Concept_2010_800x600_wallpaper_06

Peugeot har endelig skjønt at designspråket med en større og større og større og større haikjeft var feil vei å gå. I Geneve viser de to konsepter som avslører Peugeots fremtidige designretning, og det er en STOR forbedring.

SR1 er en ubrukelig bil i det at det er en åpen roadster. Dette segmentet eies av Mazda med deres MX-5, og Peugeot burde konsentrere seg om viktigere oppgaver.

Bilen har en hybridmotor på 313 hester, men som kun slipper ut 119 gr CO2 pr km. Det er mer interessant.

Broom-kommentar: Det nye designspråket kombinert med hybriden burde gitt Peugeot det de egentlig trenger, en ny 205 GTI!

Peugeot 5 by Peugeot (konsept)

- Denne kan bli en suksess!

5-by-peugeot
5-by-peugeot

Peugeot har rotet seg bort i stadig større haikjeftgriller. I tilegg var 407 alt for liten og upraktisk til å ta over for 406. Nå kommer endelig motgiften. Konseptet 5 by Peugeot er en førvisning av Peugeot 508. Dette blir en bil i Passat/Mondeo-klassen, som igjen kan ta opp kampen mot bestselgerne.

Broom-kommentar: Kan bli nok en klassisk Peugeot-stasjonsvogn

Porsche

Porsche Cayenne

- Sinna, og tjukk, men lettere

2011_porsche_cayenne-turbo_actr34_ns_22410_717
2011_porsche_cayenne-turbo_actr34_ns_22410_717

Porsche kommer endelig med andre generasjon av suksessen Cayenne. Bilen utmerker seg ved at den er litt større, men betydelig lettere en dagens modell. Den er bygget på samme platform som den nye VW Touareg, så akkurat dette er ingen overraskelse. Bilen vil også bli mulig å få med hybrid.

Den første og største Broom legger merke til, er det nye og langt mer aggressive designet. Biler som denne blir ofte betegnet som ”harry-SUV-er.” Vi ser for oss at det er lurt å tone ned denne faktoren noe i disse økonomi- og miljøtider. Porsche gjør det stikk motsatte.

Allikevel er en oppgradering av Cayenne sårt etterlengtet, og vi gleder oss til å få fatt i et testeksemplar.

Her kan du lese mer om nye Cayenne

Broom-kommentar: Tøff foran, koreansk bak, men fortsatt bilen som vil holde Porsche flytende økonomisk.

918 Spyder (konsept)

- Miljøfrelseren fra Porsche

Porsche 918 Spyder over show
Porsche 918 Spyder over show

Porsche lanserer et konsept med Plug In-hybrid, noe som er den eneste måten å få noen reel effekt ut av et hybridkonsept.

Porsche har hatt voldsom fokus på vekt, men allikevel veier denne forholdsvis lille GT-bilen 1490 kilo. Selv om det er utstrakt bruk av lette materialer, så er det vanskelig å skjule vekt til batterier og EL-motorer.

Les bruktguide om Porsche 911 her!

Motoren er en V8 på 500 hester, i tilegg kommer det elektriske motorer på til sammen 218 hester. Batteriene er vannavkjølte lithium-ion-celler, som sitter mellom den midtplasserte motoren og sjåføren.

Selv om bilen er grønn, er den definitivt ikke kjedelig. Porsche 918 Spyder gjør unna 0-100 km/t på 3,2 sekunder, og slutter ikke å akselerer før den har nådd 320 km/t. Dette kankombineres med et forbruk på 0,3 liter mila, og et utslipp på 70 gram CO2 per km, altså godt under Toyota Prius.

Broom-kommentar: Da snakker vi miljøbil!

Renault

Renault Wind

- Med smil om munnen

Renault-Wind_2011_800x600_wallpaper_01
Renault-Wind_2011_800x600_wallpaper_01

En liten rotte fra Renault, med åpent tak og et smil om munnen. Dette blir en liten cabriolet basert på Renault Twingo.

Broom-kommentar: Definitivt ikke den viktigste bilen på messa.

Renault Megane Coupe Cabriolet

- Fransk åpning

Renault-Megane_Coupe-Cabriolet_2011_800x600_wallpaper_07
Renault-Megane_Coupe-Cabriolet_2011_800x600_wallpaper_07

Renault komplementerer den nye Megane med en Coupe Cabriolet. Absolutt ikke den mest spennende bilen i verden sett med norske øyne, og fra et norskt metrologisk standpunkt, men en Renault som viser at alt ikke trenger å dreie seg om hybrid.

Broom-kommentar: For sjeldent fine sommerdager.

Seat

Seat Ibiza ST

- Kommer ikke til Norge

Seat-Ibiza_ST_2011_800x600_wallpaper_02
Seat-Ibiza_ST_2011_800x600_wallpaper_02

Etter å ha vært på ballen i en kort periode, har Seat totalt mistet retningen når det kommer til design. ST er en stasjonsvognutgave av Ibiza (Sport Touring). Den ser ikke heldig ut, uansett hvilken linse du har på kameraet.

Broom-kommentar: Seat er et ikke-merke i Norge.

Subaru

Subaru Impreza VX

- Impreza Outback?

Subaru Impreza XV show
Subaru Impreza XV show

I Geneve viser Subaru sin Impreza VX. Dette blir en Subaru Impreza "Outback." Det er først og fremst stylingen som skiller den fra standard Subaru. Vi legger merke til store skjermbuer i plast, og takrails. Foran er det en liksomskliplate i plast, og bak en liksomdiffuser.

Broom-kommentar: Tøff Subaru for Norge.




Suzuki

Suzuki Kizashi

- For tam og for stor?

Suzuki-Kizashi_2010_800x600_wallpaper_01
Suzuki-Kizashi_2010_800x600_wallpaper_01

Suzuki kommer med sin første bil i Passat-segmentet. Konseptetene som kom først, viste en meget interessant bil, men for hver versjon har den blitt tammere. Dette er allikevel en spennende bil for Suzuki, også i Norge.

Med kreativ markedsføring har Suzuki blitt et større merke i Norge enn det de egentlig kunne ha forventet. Nå får vi se om de er store nok til å selge store biler.

Broom-kommentar: Ser ut som en Passat, men kan den konkurrere med den?


Volkswagen

Volkswagen Amarok

- Pick upen med komfort

VW Amarok
VW Amarok

I Oktober kommer Volkswagens nye pickup Amarok. Bilen kommer både med dobbeltkabin og enkeltkabin. Motormessig blir det to toliters common rail TDI-motorer. Den ene versjonen yter 122 Hk, mens det andre alternativet har biturbo og gir fra seg 163 Hk. Vi er allerede fan av pickuper som Nissan Nacara, Toyota Hi-Lux og Mitsubishi L200, og har store forventninger til denne. Hvis vi får det som vi vil, kommer denne bilen til å sette ny klassestandard når det kommer til komfort og kjøreegenskaper.

Broom-kommentar: Guttebil vi gleder oss til!

Volkswagen Touareg

- Bør VW lage denne?

Volkswagen-Touareg_2011_800x600_wallpaper_06
Volkswagen-Touareg_2011_800x600_wallpaper_06

Lanseringen av Volkswagen Touareg var øyeblikket da Porsche fikk tatt igjen på storebroren fra Volkswagen. Ved to tilfeller tidligere hadde Porsche samarebeidet med henholdsvis Audi og Volkswagen (924 og 914.) Ved begge tilfellene var det Porsche som kom dårligst ut økonomisk.

Volkswagen så igjen sitt snitt til å tjene penger på Porsches bekostning, da de ingikk et samarbed om felles SUV-platform. Men det slo tilbake – med voldsom kraft. Porsche Cayenne har solgt langt mer, til langt høyere pris enn Touareg, og stadfester at VW har problemer med å bryte inn i premiumsegmentet (les: Phaeton.)

Nye Touareg skal forhåpentligvis fri til flere kunder en forgjengeren.

Luksus-SUV-en som har slanket seg - les mer her

Broom-kommentar: Bør Volkswagens produktlinje inneholde Phaeton og Touareg?

Volkswagen Sharan

- Blir bedre enn forgjengeren

VW Sharan
VW Sharan

Det er skummelt å spå om noe man ikke vet sikkert, men her tar vi sjansen. Nye Sharan blir helt sikkert en mye bedre bil enn bilen den tar over for. Dagens Sharan har vært med i evigheter og har vært plaget med utrolig mange problemer.

Nå kommer splitter nye Sharan og den lover mye bedre.

VW Sharan bak
VW Sharan bak

Dette blir en praktisk familiebil som har potensiale til å treffe riktig i det norske markedet.

Denne erstatter en skikkelig problembil - les mer her

Broom-kommentar: Kan rette opp gamle synder.

Volkswagen Cross Polo

- Nesten mini-SUV

Volkswagen-CrossPolo_2011_800x600_wallpaper_05
Volkswagen-CrossPolo_2011_800x600_wallpaper_05

Mini-SUV eller crossover: Cross Polo er en litt hevet og litt barskere utgave av Volkswagens minste. Bilen får ikke noen særlige tekniske oppgraderinger i forhold til standardutgaven av Polo, her dreier det seg om styling og image.

Mer om Polo Cross finner du her

Broom-kommentar: Drømmebil for sykepleierstudenter og negledesignere.

Volkswagen Polo GTI

- 180 latterkuler

Volkswagen-Polo_GTI_2011_800x600_wallpaper_07
Volkswagen-Polo_GTI_2011_800x600_wallpaper_07

Den forrige utgaven av Polo GTI var en skuffelse. Tydelig rasket sammen med ett mål for øyet: Å håve inn litt cash på de som ikke hadde råd til en Golf GTI. Den nye GTI lover bedre. For det første er utgangspunktet en mye bedre bil chassismessig, for det andre så bør 180 hester i en så liten bil bety mye moro uansett hva Volkswagen gjør.

Broom-kommentar: Denne kan bli et stort smil om munnen.


Volvo

Volvo S60

- Tøff bil uten styring.

Dette er splitter nye S60 - en bil Volvo venter seg mye av i årene som kommer.
Dette er splitter nye S60 - en bil Volvo venter seg mye av i årene som kommer.

Volvo karakteriserer sin nye S60 som en firedørs coupé. Bilen ser riktignok elegant og lekker ut, og vi liker spesielt det litt feminine og rene designet. Men Volvo har mistet litt retningen. Dette er bilfabrikken som stolt lagde verdens sikreste familiebiler. De burde holde på dette mantraet, og aldri vike fra det.

Først var det C30 som er en tullebil i Volvo-sammenheng, og vanner ut hva de egentlig burde holde på med. Nå kommer S60, en bil som egentlig burde vært ”verdens tryggeste sedan”, men som heller vil menge seg med fiffen i firedørs-coupé-ligaen.

Se video av nye S60 - klikk her

Broom-kommentar: En lekker bil, men vi savner tydeliggjøring av sikkerheten.