STRØMSTANS: Togtrafikken lammes av strømstans (Foto: Holm, Morten/Scanpix)
STRØMSTANS: Togtrafikken lammes av strømstans (Foto: Holm, Morten/Scanpix)

NSB-klager forsinket – de også

NSB har ikke bare problemer med å holde togene i rute. Også behandling av kundenes klager drøyer ut i tid.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Retten til å få tilbake halve billettprisen ble innført 1. februar i år. Kombinert med mange forsinkede tog, har det ført til at NSB-kunder må vente i opptil seks uker før de får pengene tilbake, skriver Aftenposten.no.

Mange klager

Informasjonssjef Preben Colstrup i NSB sier statsbanene er nødt til å sette inn flere saksbehandlere enn de 10–15 som i dag jobber fulltid med å behandle klager fra kundene.

Han sier det er for tidlig å anslå omfanget på klagebunken.

– Ikke minst fordi det har vært mye støy rundt NSB. Ikke bare togforsinkelsene, men departementet, folk som måtte inn på teppet og så videre. Men det jeg kan si, er at det er mange flere klager enn vanlig. Noe som igjen fører til at vi i dag har rundt 14 dagers behandlingstid, sier Colstrup.

Må vente

I tillegg krever NSB at kunder med periodebillett eller månedskort først klager etter at kortets gyldighet har utløpt. Dermed må kundene altså vente i to til seks uker fra forsinkelsen har skjedd, til pengene er på vei til konto.

Colstrup forklarer at det er fordi noen reisende opplever flere dager med mer enn 30 minutters forsinkelse, som er grensen for å få refusjon av halve billettprisen. En samlet klage er mye lettere å håndtere for statsbanene.

– Så jeg må be deg om å notere dato og klokkeslett for forsinkelsene underveis, og hva som faktisk skjedde, for eksempel at du opplever kansellerte tog, sier Colstrup. (©NTB)