y BMW 5 094_edited 1
y BMW 5 094_edited 1

Når SUV blir for harry

Bedre kjøreegenskaper, masse plass og like god framkommelighet. Joda, dette er en ekte hyttebil.

Du tror kanskje at en SUV er det beste du kan kjøre på norske veier? Vel, du tar feil! På grunn av høyt tyngdepunkt, og generel høy tyngde, mister du en del når det gjelder kjøreegenskaper, komfort og veigrep. At dekk og hjul gjerne er ekstremt store, og derfor tunge, hjelper heller ikke.

Men hva hvis du vil ha den samme størrelsen, den samme komforten, og den samme framkommeligheten, men ikke vil velge SUV? Da har BMW et alternativ!

Først på fjellet

y BMW 5 106
y BMW 5 106

Det må være litt masete å kjempe seg først i køen til nok en ny million-SUV, bare for å være tøffest på påskefjellet - igjen. Men det finnes andre biler der kundekøen ikke er like lang, men som byr på en minst like god, ja bedre kjøreopplevelse. Og som passer de som vil være litt mer diskret enn "først-på-fjellet-med-den-siste-SUVen-gjengen." En av disse bilene er BMW 7-serie med firehjulstrekk, eller xDrive som de kaller det selv.

Med xDrive er du godt skodd til å møte det norske vinterfjellet. Systemet kan oppsummeres som å være ett sted midt i mellom Subaru og Mitsubishi sine drivlinjer på WRX og Lancer Evolution - og det litt enklere Haldex-systemet som er populært blant de fleste europeiske bilfabrikker.

Lyst til å lese mer om X5? Her finner du testen

Rått på glatta!

y BMW 5 113
y BMW 5 113

Haldex er et delvis passivt system, som går på ved store forskjeller i hastighet på for- og bakhjul. På de siste utgavene, ligger det på med en liten prosent grunnet forspenn i midtdifferensialen (artikkelforfatteren har litt firehjulstrekk-dilla, så du får unnskylde at det kan bli noe teknisk), og det kan også styres elektronisk.

BMWs xDrive er et mer aktivt system der små elektroniske servomotorer regulerer hvor mye kraft hvert hjul kal bli tildelt. Det vil si at all kraft teoretisk kan sendes ut til kun ett hjul, hvis det kun er dette hjulet som har grep. Men systemet er ikke slik at det kun reagerer på forskjeller i underlag og grep, det agerer også. Det vil si at det jobber aktivt for best mulig å sikre kjøringen. Og det virker!

BMW-SUV til en hyggelig penge? Les mer om X1 her

407 hk på glattisen

y BMW 5 112_edited-1
y BMW 5 112_edited-1

BMW På 750i har en V8-motor med to turboer. Det betyr 407 hestekrefter, og utrolige 600 Newtonmeter. Det igjen betyr 0-100 km/t på 5,1 sekunder, og det i en bil som veier 2,1 tonn!

Sammenligner du vekten med en BMW X5, så er den en sekk med hundefor lettere enn 750i xDrive - men har ikke i nærheten samme plass innvendig. SUV-giganten Audi Q7 har noe i nærheten av samme plass, men veier 300 kilo mer.

Men der en "vanlig" sedan har den største fordelen kontra en SUV, er når det gjelder det langt lavere tyngdepunktet. Det betyr at fjærer, dempere og stabstag får en lettere jobb. Kjør en BMW 7-serie mot en BMW X5 på dårlige veier, og du vil bli overrasket over hvor mye bedre 7-serien takler dumper og ujevnheter!

Suite på Grand

y BMW 5 117
y BMW 5 117

Gåselever, fikensyltetøy og en flaske av edel årgang. BMW 750i xDrive - stort mer luksuriøst blir det ikke om du ikke sjekker inn i kongesuiten på Grand.

BMW 7-serie er gigantisk innvendig. Bred og lang. Du har nesten bedre plass bak enn foran, og det kan du ikke si om mange SUVer. Modellen vi tester har en iDrive-funksjon også for baksetepassasjerene. Bak har man det rett og slett så fint, at man vurderer å stoppe langs veien å spørre tilfeldig forbipasserende om de vil kjøre deg rundt.

Limousin til 200 000 kroner? Les mer her

Banker SUV på komfort

y BMW 5 119_edited-2
y BMW 5 119_edited-2

Denne bilen har justerbare dempere, og det virker perfekt. Det er fire innstillinger fra Comfort til SportPluss. Det går fra duvende slede, til spisset racerbil. Bilen krenger utrolig lite, svelger dumper og ujevnheter som NSB svelger skattepenger, og akselerer bedre på glatta enn de aller fleste biler gjør på tørt føre. I tillegg har den en diskret klasse over seg som de vulgære super-SUV-ene mangler.

Har du to millioner kroner som brenner i lomma, og har bestemt deg å bruke dem på bil - og da på den siste SUV-en - tenk deg om. Prøv en supersedan i stedet (Mercedes-Benz S-klasse og helt sikkert nye Audi A8 er også utmerkete alternativrt), og bli overrasket. I denne vil du vite hva SUVeierne ikke er klar over at de går glipp av. Lykke til!

I Derricks hjulspor: Her kan du lese mer om forrige 7-serie