Tiltak mot bilkjøring virket ikke

Bilistene ga blaffen i giftlokket over Bergen under kuldeperioden i januar. Bare kjøreforbud fikk ned trafikken. Alle andre tiltak for å redusere biltrafikken var uten effekt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Færre parkeringsplasser i sentrum, innføring av sambruksfelt og gratis ekspressbusser hadde liten eller ingen effekt på folks bilkjøring. Det viser Statens vegvesens oversikt over bilpasseringer gjennom bomstasjonene i kuldeperioden i vinter, skriver Bergens Tidende.

Bare en eneste dag i de fem ukene kuldeperioden og forurensningen forpestet byluften, gikk trafikken ned i sentrum. Det var fredag 15. januar da trafikken ble redusert med mellom 25 og 30 prosent. Dette var den ene dagen da byrådet innførte par-/oddetallskjøring og i praksis la ned kjørebud for halve bilparken.

Klimabyråd Lisbeth Iversen (KrF) er litt skuffet over folks holdninger.

– Vi hadde håpet på større nedgang i biltrafikken enn vi fikk. I en tilsvarende fremtidig situasjon kan vi ikke se bort fra at vi må ty til andre og kanskje enda mer drastiske tiltak, sier Iversen.

Trafikkforsker Jan Usterud Hanssen ved Transportøkonomisk Institutt (TØI) mener økt kollektivsatsing og køprising, kombinert med færre og dyrere parkeringsplasser, er effektive virkemidler for å få mindre biltrafikk i storbyene.

– Skal vi få bilene vekk fra bysentrene, er det ikke nok at det svir i bilistenes lommebok å kjøre bil til byen. Det må også bli vanskeligere og dyrere å parkere i sentrum. Gratis parkering bør bli forbudt, sier trafikkforskeren. (©NTB)