Denne motoren er helt unik
Hvorfor? Og hvilken bil skal den brukes i? Les mer her:
Fiat kommer med ny motor som gir entusiastene tårer i øynene.
Med snaue 0,9 liters slagvolum fordelt på to sylindre, og pustehjelp via en turbo, skal Fiats minste motor på 14 år bli en miljøvinner. Og det selv med hele 85 hester!
Maksimale ytelser
Downsizing er den nye trenden for å få lavere CO2-utslipp. Det betyr at man går ned i motorvolum, men at man samtidig setter på en kompressor eller turbo (eller begge deler) for å få maksimale ytelser. Nå setter Fiat ny rekord, med den knøttlille paralleltwinen de nå lanserer.
Selv om det per i dag kun er én annen bilprodusent som lager en bil med kun to sylindre, nemlig indiske Tata, så betyr ikke det at Fiat mangler erfaring på området.
Lang kø for verdens billigste - les mer om Tata Nano her
De lanserte sin første tosylindrete bil tilbake i 1957. Deres mest kjente bil, nemlig 500. Den foreløpig siste bilen Fiat produserte med tosylindret motor var Cinquecento - som gikk ut av produksjon med denne motoren i 1996.
Tårer i øynene
Og da har du kanskje gjettet deg fram til hvilken bil som skal få denne motoren under panseret? Riktig! Den nye 500.
Dette skjer ikke uten at en entusiast får en liten tåre i øyekroken!
Motoren kommer også i en nedtrimmet versjon, da uten turbo, på 65 hester - og en opptrimmet versjon på 105 hester.
Bilfabrikkene girer opp for å nå nye og strengere utslippskrav som blir innført i 2012. Det er ventet at en Fiat 500 med denne motoren skal slippe ut godt under 100 gram CO2. Hvem sa at miljø ikke kan være moro?