Denne Porschen kan bli en prisbombe

Testes i nord-Sverige - og det går rykter om ny motor som betyr mye mindre avgift. Se bildene:

Porsche Boxster 002 (Foto: Scoopy)
Porsche Boxster 002 (Foto: Scoopy)

Porsche Boxster 003 (Foto: Scoopy)
Porsche Boxster 003 (Foto: Scoopy)

Når Porsche lanserer ny Boxster til neste år, bør du ikke forvente deg de aller største utseendemessige forandringene.

Vi snakker nye speil, nye frontlykter (antagelig er de på bildene bare kamuflasje) og en lett justering av front og hekk. Under skallet derimot, der ryktes det om store ting!

Downsizing

Det er selvfølgelig "miljøveien" den tyske sportsbilgiganten skal inn på. Det gjør de med hjelp fra sitt moderskip, Volkswagen. Ryktene forteller nemlig at vi kan forvente oss en Porsche Boxster med en firesylindret motor, og da med turbo.

Porsche er ikke ukjent med hverken firesylindrete boxermotorer, eller med turbo - men det sitter nok litt inne å "senke" seg til dette nivået. Men i dagens bilverden er det ord downsizing og supercharging som gjelder, altså mindre motorer med overlading.

Les mer om Porsche Boxster her

Amerikanere på jordet!

Porsche Boxster 005 (Foto: Scoopy)
Porsche Boxster 005 (Foto: Scoopy)

Dette blir da en ny innstegsmodell, som bør kunne komme mye heldigere ut av de norske avgiftssystemet enn den nåværende modellen.

Den amerikanske nettsiden Edmunds Inside Line, pleier å være rimelig på nett når det gjelder hva vi kan forvente oss av kommende modeller - men denne gangen er de på jordet! De skriver at den firesylindrete motoren blir på mellom 2,4 og 2,5 liter, og at den med turbo kommer til å utvikle rundt 200 hester. Dette er antagelig tull.

318 km/t på autobahn. Les mer om storebror Panamera her

Ned med Co2

Vi tipper at fireren blir på rundt 1,8 liter, og da er det logisk med et hk-antall i overkant av 200.

Det er også en mulighet for at Porsche bruker en rekkefirer, og da er det ikke vanskelig å tenke seg at den kommer fra Audi.

Når vi i tillegg vet at bilen blir lettere - så blir dette spesielt morsomt sett med norske øyne. Porsche trenger å få ned det gjennomsnittlige CO2-utslippet på modellrekken sin, og det mest effektive i så måte vil være å få en storselger med lavest mulig utslipp.

Moro for Norge

Porsche er en av de bilfabrikkantene som kan ta seg godt betalt på grunn av sterk merkevare. Men hvis kraftig økning i salgsvolum er viktig å oppnå, kan det ligge an til helt andre priser enn det vi i dag er vant til for en ny Porsche.

Mindre motor, lavere vekt og mindre utslipp: Det høres ut som en skikkelig jackpot i forhold til det norske avgiftssystemet!

Superbilen du har råd til - les mer her

Porsche Boxster 001b (Foto: Scoopy)
Porsche Boxster 001b (Foto: Scoopy)