blomster7
blomster7

Klag på dårlige blomster!

Folk må bli flinkere til å klage på dårlige blomster, mener vår blomsterekspert Sissel Torre.

– Folk aksepterer mye mer av dårlige blomster enn av spiselige produkter. Hadde de kjøpt melk i butikken som var sur så hadde de nok reagert mer på det, sier førsteamanuensis Sissel Torre.

Se vår blomstertest her

Se blomstertesten fra 2008 her

-Ikke bra nok

Blomstertesten som TV 2 hjelper deg nylig har gjennomført avslørte at kvaliteten på mange av blomstene var altfor dårlig.

– Det er ikke heldig at vi får grenroser som henger allerede dag på tre og fire. Det er ikke noe hyggelig for mottaker. Det er reklamasjon, synes jeg, sier blomsterprodusent Anne Elverum.

– Den ville jeg ha levert tilbake og sagt at dette ikke var bra nok, slår Sissel Torre fast.

Mange dårlige blomster

Testen avslørte at så hele seks av i alt åtte buketter kunne være reklamasjonsvarer i større eller mindre grad. Ekspertene var svært skuffet over at holdbarheten var så dårlig.

Bruk femdagers garantien

Men også Mester Grønn som tapte årets blomstertest oppfordrer sine kunder til å benytte seg av 5 dagers garantien på blomstene.

– Det er jo derfor vi har femdagers garanti, nettopp for at kunden skal kunne komme tilbake og si ja, her har vi et dårlig produkt – jeg vil ha et nytt. Og det er ikke et pip i noen av våre butikker, sier administrerende direktør i Mester Grønn, Erling J. Ølstad.

Ølstad tok det som et godt tegn at det ikke var mange reklamasjoner på blomstene – og testresultatet ble ganske nedslående.

– Vi har gjort kjempemye for at vi ikke skulle tape. Vi har 5,3 millioner kunder gjennom systemet vårt i løpet av et år som kjøper blomster og vi har 0,5 prosent reklamasjon på fem dagers garantien vår. Så når det først skjærer seg så må folk bruke 5 dagers garantien vår, sier Ølstad til TV 2 hjelper deg.

Se TV 2 hjelper deg hver torsdag kl. 20.30