sudoku1 (Foto: ADRIAN DENNIS)
sudoku1 (Foto: ADRIAN DENNIS)

SMS-lurt av sudokuselskap

I en periode på over to år betalte Knut Kongsrud og kona for en SMS-tjeneste uten å vite om det.


I september 2007 sendte kona til Knut Kongsrud inn løsningen på en sudokukonkurranse på sms til 1982. Kona trodde hun bare svarte på denne ene oppgaven, men senere viste det seg at hun hadde blitt abonnent av en SMS-tjeneste uten å vite om det.

–Det er lureri. De leverer en vare som ikke er bestilt, sier Knut Kongsrud til TV2 hjelper deg.

Nå advarer Forbrukerombudet mot selskaper som markedsfører sudoku- eller kryssordkonkurranser på denne måten.

Les også: Lurte på om kunden hadde vært full

Les også: Slik lurer de deg med SMS

Les også: Fanget i SMS-spill

Villedende

Med liten skrift helt nederst på siden i bladet «Vi i villa» der sudokukonkurransen ble avertert står det at det er snakk om en «abonnementstjeneste uten bindingstid»

– Jeg mener at når man svarer på en konkurranse så skulle man ikke måtte lese en bitte liten tekst nederst på siden for å være sikker på man ikke er abonnement. Det hele er villedende, fortsetter Kongsrud.

Etter at kona hadde svart på konkurransen mottok hun jevnlig SMS-er fra 1982, men siden telefonen ikke hadde WAP var meldingene ikke forståelige, og kona trodde hun fikk reklame. Derfor ble meldingene slettet.

Fikk flakslodd som kompensasjon

I løpet av årene anslår Kongsrud at han og kona har betalt nesten 2000 kroner til selskapet Vajola, som står bak SMS-tjenesten, uten å være klar over det.

– Jeg sjekker ikke alle regningene i detalj hver måned, og i og med at det er snakk om et lite beløp hver måned, gikk det en stund før jeg oppdaget det, sier Kongsrud.

For å bli kvitt SMS-tjenesten måtte han ringe Telenor og få dem til å stoppe det hele. Kongsrud og kona sendte krav til selskapet Vajola på de fakturaene de kunne dokumentere.

Svaret var at de burde ha lest betingelsene som står med liten skrift nederst på annonsen, men at de kunne få 10 flakslodd i kompensasjon.

Forbrukerombudet reagerer

Forbrukerombudet kjenner godt til at mange av selskapene som leverer sudoku- eller kryssordkonkurranser operer på denne måten, og har fått mange henvendelser om det.

De har også fått flere henvendelser fra forbrukere på selskapet Vajola tidligere.

– Vi er godt kjent med selskapet, sier Ida Otterstad, juridisk rådgiver hos Forbrukerombudet til TV 2 hjelper deg.

– Jeg vil anbefale folk å sjekke nøye hva tjenesten går ut på, før de svarer på en konkurranse, sier Otterstad videre.

Flere sudokuklager

Men i det siste har Forbrukerombudet fått spesielt mange henvendelser på selskapet Kontura, som operer på samme måten.

Forbrukerne reagerer på at markedsføringen ikke viste tydelig nok at deltagelse i en enkelt konkurranse innebar aktivering av en løpende abonnementstjeneste.

Etter at forbrukerne hadde løst oppgaven, mottok de jevnlig meldinger fra Kontura som de måtte betale for – uavhengig av om de svarte på de mottatte meldingene eller deltok i flere konkurranse.

– Jeg synes det er ille at forbrukerne blir lurt på denne måten og vil følge nøye med på Konturas markedsføring av slike konkurranser fremover, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Rydder opp

Da TV2 hjelper det kontaktet selskapet Vajola mener de at det hele er snakk om en gammel sak.

–Vi fikk to henvendelser fra Forbrukerombudet på markedsføringen vår. Dette er nå ryddet opp i, og vi markedsfører ikke konkurransene våre på samme måte lenger, sier Nicolai Langholm i Vajola til TV 2 hjelper deg.

– Når det gjelder kunden, Knut Kongsrud, føler jeg at vi ble enige om at han skulle få flaksloddene og synes det er beklagelig at han fortsatt ikke er fornøyd, sier Langholm videre.

– Vi vil nå ta kontakt med han og gi han pengene tilbake, minus det flaksloddene kostet, avslutter Langholm.

Se TV 2 hjelper deg hver torsdag kl. 20.30