Personalkonsulent Bente Forøy i Bydel Østensjø i Oslo kommune i kjøresimulatoren som brukes under kursene. Miljørådgiver Kjetil Mygland i Grønn Hverdag veileder.
Personalkonsulent Bente Forøy i Bydel Østensjø i Oslo kommune i kjøresimulatoren som brukes under kursene. Miljørådgiver Kjetil Mygland i Grønn Hverdag veileder.

Sparer miljø og penger på økokjøring

Kjørestil har mye å si - derfor kurses mange bedrifter i økokjøring.

Økokjøring er en samlebetegnelse på ulike metoder som bidrar til å redusere drivstofforbruket.

– Studier viser at du kan redusere drivstofforbruket med mellom 10 og 20 prosent ved å implementere tipsene fra kurset, sier miljørådgiver Kjetil Mygland i Grønn Hverdag til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Samtidig som økokjøring er både mer miljøvennlig og billigere, lærer sjåførene å kjøre på en tryggere måte, blant annet ved å planlegge bedre under kjøringen, ifølge Mygland.

Gir aha-opplevelser

Bydel Østensjø i Oslo kommune er en av bedriftene som har deltatt på kurset. Personalkonsulent og miljøansvarlig Bente Forøy sier hun har blitt en bedre sjåfør etterpå.

– Kurset ga mye både i jobbsammenheng, men også privat. Man tar de gode vanene med hjem og omvendt. Gevinsten ved å delta på kurset er at man får litt kunnskap om hvordan man selv kjører bil, og reflekterer rundt hva man kan gjøre annerledes. Man får virkelig noen aha-opplevelser, forteller Forøy.

Bydelen jobber særlig opp mot sertifiseringsordningen Miljøfyrtårn og vant kurset etter å ha blitt kåret til Oslos grønneste bydel.

– Kurset er absolutt en fin tilnærming til å få folk til å tenke positivt opp mot miljø, mener Forøy.

Unngå lite luft

Planlegging under kjøringen, oppmerksomhet mot andre trafikanter, riktig giring og vedlikehold er blant tipsene. Under kurset får deltakerne en forelesning, men får også testet ut tipsene i praksis i en kjøresimulator.

– Egentlig er det mye logikk i økokjøring. Bare tenk på dette med vedlikehold av dekk. Man bruker jo masse ekstra drivstoff dersom det er lite luft i dekkene. Derfor er det viktig å fylle dekktrykket jevnlig, minst annenhver måned, sier Mygland.

Et annet tips er ikke å kjøre fort fram mot rødt lys og så stå og vente på grønt.

– Det er mye bedre å kjøre rolig mot lyskrysset, slik at du slipper å stoppe opp for rødt lys hele tiden, men kan gli med trafikken, er rådet fra Mygland.

Helst gå eller sykle

Grønn Hverdag, som nettopp har begynt å arrangere økokursene, planlegger å tilby kurs til bedrifter i hele landet.

– Hva med privatbilister?

- Det er ingenting i veien for å kurse private også, men vi ser jo helst at folk flest sykler eller går. Derfor er kurset først og fremst myntet på bedrifter der ansatte bruker mye bil i jobben, som hjemmetjenesten i kommunene eller en bedrift som Posten, sier Mygland.

Bente Forøy sier hun vil anbefale kurset til andre bedrifter.

– Kurset fungerte kjempefint som en pakke med gode tips, og jeg vil absolutt tro at mange målgrupper kan ha nytte av dette, sier hun.

Du kan lese flere motorsaker på siste.no - klikk her