Her er luksus-SUV-en som har slanket seg

Splitter nye VW Touareg kommer også som hybrid. Se alle bildene:

Forfra
Forfra

Til våren kommer den: Andre generasjon VW Touareg - en bil som har ambisjoner om å for alvor blande seg inn i det mest eksklusive SUV-segmentet.

I likhet med første generasjon Touareg er også denne utviklet side-om-side med Porsche Cayenne. Begge bilene skal debutere på bilutstillingen i Geneve i mars og VW er altså først ute med å vise de offisielle bildene av bilen.

Lenger og lavere

Dashbord
Dashbord

Vi får også vite en rekke tekniske detaljer.

Og det mest interessante av alt er noe som ikke synes utenpå, men som merkes både på økonomi og helt sikkert kjørefølelse. VW har nemlig kjørt bilen gjennom en real slankekur. Nye Tourareg er blitt 280 kilo lettere enn forgjengeren. Det er et imponerende tall - ikke minst når vi vet at bilen faktisk har blitt større enn første generasjon.

Det er ikke snakk om store endringer, men bilen har vokst 4,3 centimeter i lengden og akselavstanden er strukket med omtrent det samme. Til gjengjeld er nye Touareg litt lavere enn bilen den erstatter. Dermed følger den trenden vi ser i dette segmentet: Nå er det ikke lenger om å gjøre å ruve mest mulig.

Les mer om dagens Touareg i Brooms bruktibilguide - klikk her

Første europeer

Under panseret finner vi også en liten revolusjon. Nå kommer Tourareg nemlig med hybridløsning. Ifølge VW blir dette den første europeiske hybrid-SUV-en på markedet.

Hybridpakka består av en V6-bensinmotor på 333 hk som jobber sammen med en elmotor som yter maks 47 hk. Når du trykker gassen helt i bånn og disse to jobber sammen, gjør bilen 0-100 km/t på imponerende 6,5 sekunder. Snittforbruket for hybrid-Touaregen er for øvrig oppgitt til 0,82 liter/mil og den slipper ut 193 gram C02 pr kilometer.

Touareg Hybrid kan kjøres opp til 50 km/t bare på strøm. Når du bremser, lagres energien seg i batteriene og bilen kommer også med stopp/start-system.

Lexus var første ute - les testen på RX 450 h her

Imponerende

Skrått-forfra
Skrått-forfra

Blir dette i overkant fancy for deg?

Da kan du selvfølgelig få Touareg også med diesel- og bensinmotorer. I starten er de store: Minste diesel er V6 på 240 hk. VW har klart å presse C02-utslippet på denne ned i 195 gram/km. Og kanskje enda mer imponerende: Snittforbruket er oppgitt til 0,74 liter/mil. Mildt sagt bra for en så stor bil med diger motor.

Blir dette for lite krefter, kan du også få den med 4,2-liters V8-diesel på 340 hk. Du kommer under literen på mila med den også. De to bensinvariantene i starten er 3,6-liters V6 på 280 hk og altså hybrid-versjonen med 333 hk pluss elmotor.

Det kommer helt sikkert mindre motorer etter hvert - og da vil både forbruk og utslipp synke ytterligere.

Mercedes M-klasse er en av konkurrentene. Les testen her

Smart bakseteløsning

Dagens Touareg går utenpå de fleste konkurrentene i terrengegenskaper. Slik skal det fortsatt være. Firehjulstrekk-systemet er avansert og du kan også velge en egen offroad-pakke med sperrer og blant annet spesialtilpasset girkasse.

Det har tidligere gått rykter om at VW planla å tilby nye Touareg som sjuseter, men det virker ikke som dette blir realitet. I starten kommer den i alle fall "bare" med fem seter.Til gjengjeld har baksetepassasjerene fått adskillig mer boltreplass. Baksetet kan også skyves hele 16 centimeter i lengderetningen. Det er kjempesmart når du trenger å utnytte plassen best mulig.

Vi får altså se bilen i virkeligheten om en snau måned. De første bilene skal være på plass her i Norge på våren/forsommeren. Startprisen forventes å ligge på i underkant av 800 000 kroner.

Lillebror Tiguan er Norges mest solgte SUV - her kan du lese testen av den

skråttt-bakfra
skråttt-bakfra