naf bilde desember (Foto: NAF)
naf bilde desember (Foto: NAF)

– Vi må forvente mer av bensinstasjonene

Servicenivået slaktes. Norske bilister mener bensinstasjonene må kunne mer enn å servere pølser og boller, mener NAF.


NAF har undersøkt hvor fornøyd bilister er med servicenivået på norske bensinstasjoner. Den ferske undersøkelsen viser at bare 12 prosent mener servicenivået er bra eller svært bra.

– NAF har i lang tid etterlyst service og kompetanse på bil og bilprodukter ved bensinstasjonene, og bransjen bør nå ta på alvor at forbrukerne er så misfornøyde, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Nesten 60 prosent svarte at de var svært misfornøyde eller misfornøyde.

Se også: Tåler spylevæsken kulda?

Se også: Denne bobilen er lovlig å selge, men ulovlig å kjøre

Se også: Politiet stoppet ikke for kvinne med barnevogn

På torsdag tester vi prisnivået på norske bensinstasjoner. Se TV 2 hjelper deg torsdag kl. 20.30

– Mer enn pølser og boller

Spørreundersøkelsen ble utført i desember 2009 i et landsrepresentativt utvalg.

Den kan sees i sammenheng med NAFs to oppsøkende tester i 2008 og 2009 som viste manglende kunnskap og service om selv enkle bilrelaterte spørsmål ved en del av landets bensinstasjoner, skriver NAF i en pressemelding.

– Som forbrukere og kunder må vi kunne forvente at personalet ved bensinstasjonene har nødvendig kunnskap om bilproduktene de selger, og at de har et servicenivå som er tilfredsstillende. Kundene er først og fremst bilister og da er det rimelig at betjeningen kan mer enn å servere boller og pølser, sier Jan Ivar Engebretsen.

I den samme undersøkelsen svarte 47 prosent av bilistene at utvalget av bilrekvisita er dårlig eller svært dårlig.

Dette vil vi ha hjelp til

Engebretsen sier at norske forbrukere daglig legger igjen masse penger på bensinstasjonene, og mener derfor at bensinstasjonene bør merke seg at kundene nå vil ha et høyere servicenivå på bilrelaterte spørsmål.

Dette forventer bilistene at personalet ved bensinstasjonene skal kunne hjelpe dem med:

  • Etterfylle spylevæske: 44,6 prosent
  • Finne riktige lyspærer og skifte disse: 55,7 prosent
  • Finne riktige vindusviskere og skifte disse: 54,3 prosent
  • Sjekke dekktrykk: 36,6 prosent
  • Finne riktig oljetype: 52,8 prosent
  • Peile oljenivået og etterfylle: 31,9 prosent
  • Sjekke og etterfylle bremsevæske: 32,9 prosent
  • Dekkskift eller reparasjon ved punktering: 36,2 prosent

– Tallene viser klart at mange bilister forventer at de skal kunne få hjelp ved bensinstasjonene. Riktig veiledning og kompetanse om bilproduktene bidrar også til mer miljøvennlig og sikker bilkjøring, avslutter Jan Ivar Engebretsen.

Hva syns du om servicenivået på norske bensinstasjoner? Si din mening i kommentarfeltet.

Se TV 2 hjelper deg hver torsdag kl. 20.30