Audis nye minstemann skal bli fire biler

Tredørs, femdørs, sportsbil - og cabriolet.

Forfra
Forfra

Audi er tilbake i småbilklassen når de snart viser nykommeren A1 for aller første gang. Dette er på mange måter oppfølgeren til A2 - men en mye mer tradisjonell bil enn det A2 var.

A1 skal inn i Polo-klassen og dermed utvider Audi modellutvalget sitt ytterligere. Og det er ikke bare snakk om en modell. Audi-sjefen Rupert Stadler bekrefter at den skal komme i fire forskjellige utgaver.

Først ut er tredørs-utgaven vi her bringer bildene av. Om ett års tid kommer så A1 i femdørs versjon, det er sannsynligvis gode sjanser for at den skal hete A1 Sportback. Så i 2010 er det planlagt en heftig S1-utgave med minst 180 hk. Og til slutt A1 cabriolet, med stofftak og et lite baksete.

Premium-faktor

Audi har selv understreket at A1 skal bli det de kaller en "city-bil", på godt norsk en bybil.

Side
Side

Men de ytre målene viser at den kommer til å duge til mer enn det. Bilen er nemlig bare hårfint under fire meter lang, nærmere bestemt 3,95 m. Det betyr at den plasserer seg rett inn i Polo-klassen størrelsesmessig - og er til sammenligning større enn første generasjon Golf var.

Dessuten har Audi selvfølgelig fokus på premium-faktor. I Tyskland skal prisene starte på 16 000 euro, eller rundt 135 000 kroner. Det høres kanskje hyggelig ut for oss nordmenn, men det betyr i praksis at den legger seg helt øverst i denne klassen på pris.

Gjør et importkupp på A2 - les mer her

Spesiell takstolpe

Mini er en uttalt konkurrent og kanskje bilen som i utgangspunktet matcher A1 best på premium-faktor. Også Volvo C30 er nærliggende å sammenligne med.

Baksete
Baksete

I forhold til konseptet som første gang ble vist for et par år siden, har det endelige designet blitt noe snillere. Den karaktiristiske Audi-grillen er på plass, omkranset av smale og skarpe lykter.

Den mest spesielle detaljen er takstoplen som går helt fra A-stolpen og bak til C-stolpen. Denne er lakkert i en annen farge enn resten av bilen og du kan velge mellom fire forskjellige farger. Dette er riktignok ekstrautstyr - men vi tipper de fleste A1-kundene kommer til å krysse av for dette.

Fire seter

Interiøret viser at Audi er i gang med å vri litt på dashborddesignet sitt - og det passer selvfølgelig godt å gjøre det på en modell som denne.

Interiør
Interiør

De to markerte, runde luftdysene er fortsatt på plass midt på dashbordet, men midtkonsollen er helt ny, Navigasjonsskjermen er innfelt i toppen av dashbordet, det gir flere valgmuligheter i selve midtkonsollen.

I utgangspunktet vises A1 som en fireseter, med to separate bakseter. Med tanke på plassforholdene er det sikkert ikke noen dum løsning, men vi ser ikke bort fra at Audi etter hvert vil tilby et tradisjonelt baksete også.

Litt større bil - les testen av A3 cab her

Sparebøsse

Fra starten av kommer A1 med fire forskjellige motoralternativer, to bensin og to diesel. Bensin er 1,2 TFSI på 86 hk og 1,4 TFSI på 122 hk. Sparebøssa er 1,6 TDI på 90 hk. Den klarer seg med 0,38 liter/mil og har et CO2-utslipp på 99 gram/km. Du får også denne motoren med 122 hk. Da er den en god del raskere (0-100 km/t går på 10, 9 sekunder kontra 12,2 med 90 hk). Og forbruket øker bare bitte litt, til 0.39 liter/mil.

A1 får sin offisielle debut på bilutstillingen i Geneve i mars og da åpner også importøren for bestilling av biler. Offisiell lansering i Norge er til sommeren.

Her kan du lese testen av en av konkurrentene - nemlig Volvo C30

Bakfra
Bakfra