båtbrann (Foto: Jan Thore Olavesen)
båtbrann (Foto: Jan Thore Olavesen)

Barnefamilie hoppet fra døden da båten eksploderte

Båten ble overtent i løpet av få sekunder, men ingen vil ta ansvar for ulykken.

24. februar skal saken opp i Halden tingrett, snaue fire år etter at ulykken skjedde sommeren 2006.

Familien på fire var midtfjords utenfor Larkollen med sin splitter nye båt, da den 425 hesters innebygde Mercruiser motoren « 496 Magnum» eksploderte. Hele familien måtte hoppe i sjøen for å redde livet.

Les også: Etter to sesonger sank båten, hevder kunde. – Det er ikke mulig, sier importøren

Les også: Splitter ny båt ble et stort problem

Måtte hoppe av i fart

Familiefaren Per Tajet forteller hva som skjedde:

– Eksplosjonen oppsto i motorrommet i det vi ga på gass, for å få båten opp i plan. Farten var på rundt 25–26 knop. Brannen var ikke til å stoppe på tross av at vi hadde automatisk brannslukningsutstyr montert i motorrommet. Jeg skjønte fort at dette ikke ville gå bra, så jeg ga familien beskjed om å hoppe ut av båten selv om den var i fart. Få sekunder etter var båten helt overtent, og ca. et minutt etter eksploderte også bensintanken. Båten var helt ny, vi hadde fått den levert to uker før, og kun brukt den to ganger tidligere.

Et under at det gikk bra

– Det er et under at det gikk bra, sier Ann Kristin Tajet, som havnet på sykehuset med røykskader etter ulykken.

Den ene sønnen fikk bakhodet svidd av, men ellers kom resten av familien fra det med skrekken, selv om de mistet alt de eide i eksplosjonen.

Familien vil presisere at de har hatt et godt forhold til båtforhandleren Coastline Marine gjennom hele prosessen, og de har også kjøpt en ny båt hos dem for pengene de fikk fra forsikringsselskapet.

Vil ikke ta ansvar

Striden som skal opp i Halden tingrett 24. februar, står mellom båtforhandler, forsikringsselskap og motorprodusent.

Familien har fått igjen penger for skadene fra sitt forsikringsselskap Groves, John & Westrup Ltd., som på sin side krever penger i regress fra båtforhandleren Coastline Marine AS – som igjen mener det er produsenten Marine Power International Ltd som må ta ansvaret.

– Vi mener det er Marine Power International Ltd. som er ansvarlig. De har levert en motor med en åpenbar feil og må erstatte skaden, sier advokaten til Coastline Marine, Hans Thomas Revhaug til TV 2 hjelper deg.

– Vi er åpenbart uenig i dette, siden det skal være en rettssak, sier advokaten til Marine Power International Ltd, Johan Svedberg. Utover dette vil han ikke kommentere saken.

Over 50.000 motorer trekkes tilbake

General Motors sendte ut en «recall bulletin» via Mercury og Volvo Penta bare et par måneder etter ulykken som familien Tajet så vidt slapp unna med livene i behold. Her trekkes over 50 000 serienumre tilbake fra markedet, med den begrunnelse at det er risiko for at en legering tilknyttet motoren kan sprekke hvis den blir utsatt for vibrasjoner, slik at bensin kan lekke ut og brann kan oppstå:

«General Motors has advised Mercury Marine that the fuel rail pulse damper retainer clips may fracture with explosion to vibration, corrosion, and other environmental conditions. If the clip fractures, the damper can come loose and fuel can leak from the fuel rail until the fuel pump is off and the fuel rail pressure drops. Under these circumstances a fire may occur if an ignition source is present», står det i meldingen.

Et begrenset antall i Norge

Brunswick Marine in Norway er norsk filial av det utenlandske aksjeselskapet Marine Power International Ltd., og er også part i saken som skal opp i Halden tingrett 24. februar.

Teknisk sjef i selskapet, Eric Wessel, sier til TV 2 hjelper deg at det er kun et begrenset antall av disse motorene som er solgt i Norge.

– I Norge selges det stort sett diesel, og her er det bensinmotorer det er snakk om, sier Wessel.

– Men hva kan vi som forbrukere gjøre for å finne ut av om vi har en av disse motorene i vår båt?

– Dere burde ta båten med til service hos en autorisert forhandler og få det sjekket, råder Wessel, og opplyser om at dette kun gjelder en av motormodellen: Mercruiser 496 HO.

Wessel er også i tvil om at det var selve motoren som eksploderte i båten til familien Tajet, og understreker at dette er et av spørsmålene som skal opp i rettssaken som starter 24. februar.

Se TV 2 hjelper deg hver torsdag kl. 20.30.