Ferrari 250 GTO (Foto: RM Auctions)
Ferrari 250 GTO (Foto: RM Auctions)

Blir dette verdens dyreste bruktbil?

Nå har du muligheten til å bli den heldige eier av tidenes beste Ferrari.

Ferrari 250 GTO er en såkalt homologeringsmodell. Det betyr at FIA, det internasjonale bilsportforbundet, krevde at det skulle bygges minst 100 gateversjoner for at den skulle godkjennes til racing. Men Ferrari kom seg unna reglene ved å trikse med chassisnumrene og forfalske dokumentasjon. Kun 36 Ferrari 250 GTO ble bygget mellom 1962 og 1963 - og tre stykker Series II i 1964.

Resultatet er at 250 GTO oppnår avsindige priser og har en status få - om noen - biler kan matche. Ryktene skal ha det til at en av dem ble solgt for svimlende 170 millioner kroner for noen år siden.

Lurer du på hva som var verdens første superbil? Klikk her.

Selges for japaner

Som regel er det ikke engang mulig å kjøpe et eksemplar. Når de en sjelden gang skifter hender, er det bak lukkede dører.

Men den japanske eieren av denne 1963-modellen har bestemt seg for å la RM Auctions legge den ut på det åpne markedet. Det betyr at også du kan kjøpe den - hvis du bare har nok penger.

Klikk her for å se noen av de sykeste bilene RM Auctions har solgt.

Rik racinghistorie

På tross av at alle bilene ble bygget for racing, eksisterer alle eksemplarene fortsatt. Så selv om denne har vunnet flere billøp er den i tilnærmet perfekt stand.

Om vi skal finne en liten feil med chassisnummer 4675 GT, må det være at den er bygget om til et Series II-karosseri. Det originale skallet var enda litt penere med en finere bakstuss, men dette er fortsatt et smykke av en bil.

Under panseret finner du også et smykke. Der sitter det en V12-er med 300 hestekrefter, og du skal ha litt is i magen før du tester hva bilen er god for.

Ute etter en litt rimeligere bruktbil? Hold deg langt unna disse.